Alle skal ikke lenger lære det samme i matematikk eller ha samme avsluttende eksamen i grunnskolen.
Det foreslår arbeidsgruppen som har kalt rapporten med sine anbefalinger for «Matematikk for alle ... men alle behøver ikke å kunne alt».
Gruppen anbefaler deling i to nivåer. Et nivå med basiskompetanse i matematikk, og et nivå med mer avansert matematikk for de flinkeste.
Les også:
I tillegg foreslår arbeidsgruppen at det opprettes fem elitegymnas for realfag, skriver Adresseavisen.
– Akkurat som det finnes et Toppidrettsgymnas, bør det også finnes gymnas for de beste i realfag, argumenteres det i rapporten.
Gruppen ser for seg at behovet dekkes med to slike gymnas for Østlandet/Sørlandet, et i Midt-Norge, ett i Nord-Norge og ett på Vestlandet.
Begrunnelsen for nivådelingen er at dagens matematikkundervisning bare treffer elevene i midtsjiktet. Undervisningen er for lite tilpasset elevenes behov, både de svake og sterke i faget.
Les også:
For å løfte motivasjonen må flere føle at de mestrer matematikken. Det vil man oppnå med nivådeling, mener gruppen.
Arbeidsgruppen regner med at forslaget vil møte innvendinger om at nivådelingen vil skape forskjeller mellom elevene.
Motargumentet er at barna godt vet hvem som er flinke og mindre flinke også innenfor dagens ordning.
Kunnskapsdepartementet legger fram sitt syn på anbefalingene fredag.
Les også: