Hopp til innhold

Men sykler de til jobben?

Treningsentusiastene tråkker seg gjennom Birkebeinerrittet, men bruker de sykkelen til og fra jobb?

Birkensyklister

Birkebeinere i fint driv fra Rena til Lillehammer. Lar de sykkelen stå mandag morgen?

Foto: Geir Olsen

Rune Gjøs

Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening.

Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening syklet Birken selv, men er mest opptatt av daglig sykkelbruk.

Sparer seg til marka

– Jeg har oppdaget at folk jeg aldri har sett i nærheten av en sykkel og langt mindre på vei til jobb, de deltar i sykkelritt med gode resultater. Mange av dem kjører nok bil til jobb, og så sparer de seg til hardtrening på sykkel i marka om kvelden og i helgene, sier Gjøs.

Mens Norges Cycleforbund har doblet medlemstallet fra 15.000 til 30.000 på fem år, registrerer ikke Vegvesenet noen særlig økning i sykkelbruken de siste åra. Noen tellepunkter har til og med registrert færre syklister enn før.

Og mens Dagens Næringsliv lar næringslivslederne fortelle om sine harde treningsøkter på sykkel fem-seks ganger i uka, spør avisen sjelden om når de sist syklet til daglige gjøremål.

Livet i sektorer

– Vi deler livet inn i sektorer, og treningssektoren er liksom en egen greie. Da skal man bli svett og da skal man bruke muskulaturen sin, men ellers skal man kjøre bil eller tog, ta heis og rulletrapper og man gjør det så bekvemt og lite anstrengende som mulig.

Det sier professor Gunnar Breivik ved Norges Idrettshøgskole.

Danske syklister

I Danmark er det bedre tilrettelagt og langt vanligere å sykle til jobb enn i Norge

Foto: Syklistenes Landsforening

Han har gjort seg til talsmann for et mer muskeldrevet dagligliv, og sier at det ikke er på grunn av manglende aktiv trening at nordmenn er av de mest passive i Europa.

– Men vi svikter i den daglige fysiske aktiviteten i forbindelse med arbeid og transport, sier Breivik.

Kjører til jobben

Tor Onsager fra Bærum deltok i årets Ultrabirken, et ekstra krevende sykkelritt, og han trener på sykkel fire-fem ganger i uka. Men han kjører bil de fem kilometrene til jobb i Oslo.

– Jeg syklet i noen år til jobb, men opplevde så mange farlige og truende situasjoner at jeg valgte å slutte med det.

Rune Gjøs er enig i at sykkelforholdene mange steder er under enhver kritikk.

– Skal Stortinget nå sitt eget mål om å doble andelen reiser som foretas på sykkel fra fire til åtte prosent på ti år, så trengs det en helt annen tilrettelegging, sier han.

Og i dag går startskuddet for europeisk mobiltetsuke i rundt to tusen europeiske byer.

AKTUELT NÅ