De tar sikte på å bli de første som seiler gjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen i løpet av en og samme sesong.
LES OGSÅ:
Ousland kan se tilbake på en rekke vellykkede ekspedisjoner, både til Syd- og Nordpolen. Dessuten er han en av få nordmenn som har besteget Mount Everest.
Første del av turen går fra Bygdøynes i Oslo med kurs for Bergen. Siden beveger ekspedisjonen seg nordover. Fram til reisens slutt, en gang i oktober, vil de ha tilbakelagt rundt 10.000 nautiske mil i den lette, men svært trange Trimaranen på 31 fot.
– Valget falt på en Trimaran Corsair 31. Vi trenger en rask og lett båt i de langgrunne farvannene utenfor Sibir, sier Ousland til NTB.
Trimaranen stikker 1,68 m ned med senkekjøl, men er kun 41 centimeter under havflaten med kjølen trukket opp. Det bidrar også til flere muligheter der det er mye is.
Hyppige høststormer
De siste israpportene tyder ifølge Seilas.no på at de kan seile fra Murmansk allerede 1. august.
– Vi er spent på isforholdene. At det blir en stor utfordring, er klart. Men også turen fra Grønland til Norge i oktober kan bli tøff. Da venter trolig hyppige høststormer, sier Ousland som mener de er godt forberedt foran turen.
Etter avreisen fra Murmansk følger de kysten av Sibir gjennom Nordøstpassasjen i en drøy måned.
Under deler av ekspedisjonen får Ousland og Thorleifsson hjelp av franskmannen Vincent Colliard og russeren Stas Kostajasjkin.
– En drøm for meg
Colliard er sikker på at de lykkes med denne ekspedisjonen.
– Med Børge og Thorleif på laget er jeg ikke det minste urolig. Det må bli vellykket, sier Colliard til NTB.
Ousland fikk ideen til ekspedisjonen i 2007 da han så at begge passasjene var åpne, og mulige å forsere.
– Dette har vært en drøm for meg, sier han.
Under turen vil han også forsøke å dokumentere det han ser av klimaendringer.
– Vi understreker imidlertid at vi er øyenvitner og ikke vitenskapsmenn, sier Ousland.
Gjennom Nordøstpassasjen i 1879
Finsksvenske Adolf Erik Nordenskiöld var den første som seilte gjennom Nordøstpassasjen. Med fartøyet Vega dro han ut fra Tromsø 21. juli 1878 og passerte Kapp Tjeljuskin 19. august.
Men fra 28. august ble Vega sittende fast ti måneder i pakkisen. Da fartøyet kom løs, kunne de seile de siste 100 sjømilene til Beringstredet og fullføre sin reise til Stillehavet med alle deltakerne i behold.
Roald Amundsen gjennomførte sine seilinger gjennom begge passasjene fra 1918 til 1920.