Stortinget skal senere i år se nærmere på Postens virksomhet og tildele ny konsesjon fra 2011.
I den anledning bør den samfunnsmessige nytten av postleveranse seks dager i uken diskuteres, skriver Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge, i et innlegg i Dagens Næringsliv i dag.
Folk sender færre brev
Både i Norge og i resten av verden er de fysiske brevvolumene på vei nedover.
Folk og bedrifter velger stadig oftere e-post i stedet for tradisjonell postleveranse.
Til sammen utgjør dette en reduksjon på rundt 30 prosent mindre post, ifølge Mejdell.
Og med fallende volumer blir dette en stor utgiftspost.
- Kundene er fornøyd
Samtidig stiller Postens kunder nye krav.
De store kundene blir større, de blir nordiske, og de etterspør nye post- og logistikkløsninger i flere land, skriver Mejdell.
Post i butikk og effektivisering av driften har gjort det enklere for kundene, mener konsernsjefen.
Ved å kutte postleveranse på lørdager, vil det etter Postens beregninger gi 300 millioner kroner i reduserte behov for statlige kjøp.
Undersøkelser Posten har foretatt viser at de fleste kundene ikke oppfatter lørdagsdistribusjon som viktig.
Alternative løsninger for aviser
Posten distribuerer 12 prosent av lørdagsavisene.
Resten går gjennom avisenes egne distribusjonsnett.
Mejdell mener derfor det bør vurderes alternative løsninger eller finansieringsformer for avisdistribusjon på lørdager.
Les også: