På sine egne hjemmesider har Jernbaneverket lagt ut en liste over såkalte punktlighetstiltak i 2009. På samme side står det blant annet:
«Det skal lages en ny liste for 2010, som vil bli publisert etter hvert.»
I den fjerde måneden i 2010, i det som fortoner seg som et mareritt av et første kvartal for norsk jernbane, er det fortsatt ikke lagt ut melding om ett eneste punktlighetstiltak i 2010.
Les også:
Les også:
Les også:
Og det til tross for at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) innkalte til hastemøte 7. januar i år for å finne ut hvilke tiltak Jernbaneverkets sjef Elisabeth Enger og NSBs konsernsjef Einar Enger skulle sette i verk for å hindre at en utrolig dårlig start med 11 dagers togkaos i hovedstadsområdet skulle fortsette utover vinteren og våren.
Lovet å bruke penger
Den gangen sa Elisabeth Enger at planene for å hindre gjentakelse i 2010 var klare, og at Jernbaneverket skulle bruke 470 millioner kroner for å forbedre avviklingen i Oslo-området. Likevel har man altså ikke kommet så langt at man har offentliggjort listen på eget nettsted.
Nå har Kleppa, som NRK skrev om skjærtorsdag, innkalt til nok et hastemøte. Også denne gangen krever hun en grundig gjennomgang av tiltak som skal hindre at togkaoset, som har fortsatt i hele første kvartal, skal spre seg også utover våren.
Jernbaneverket opplyser overfor NRK at de ikke kan svare på om listen er laget, eller når den eventuelt blir offentliggjort, før tidligst tirsdag 6. april når Jernbaneverkets personell er fulltallige etter påskeferien.
NRK har derfor gått gjennom alle nyhetssaker og pressemeldinger som er lagt ut på Jernbaneverkets hjemmesider siden nyttår for å sjekke om de inneholder meldinger om haste- eller strakstiltak som kan bedre situasjonen. Det er dyster lesning dersom du søker handling som på kort sikt skal gjøre togkaoset mindre for passasjerer langs de mest traffikerte delene av norsk jernbane.
Sikter på 2011 og 2012
Blant 66 publiserte meldinger som for eksempel «Strømløst på Drammensbanen» (11.01.2010), og «Feil i kommunikasjonssystemet stoppet togtrafikken» (29.03.2010), ligger det kun to saker med beskrivelse av konkrete tiltak som skal bedre situasjonen for togpassasjerer i hovedstadsområdet.
Begge sakene snakker om tiltak som blir virksomme fra 2011 og utover. Målet er å bedre kapasiteten gjennom den såkalte Oslotunnelen med 20-30 prosent fra 2012.
Jernbaneverket har imidlertid lagt ut en 16-siders rapport som heter «
» i samme tidsrom.