Hopp til innhold

– Underrapporterer om jernbane-feil

Jernbaneselskapene rapporterer for lite om feil og mangler. Det går ut over sikkerheten på norske jernbanespor, mener Jernbanetilsynet.

Alnabru sjekk av skinnebremser

BREMSEFEIL: Vognene fra CargoNet som endte på Sjursøya skulle først og fremst vært holdt tilbake av hydrauliske skinnebremser på Alnabru godsterminal, men et eller annet gikk fryktelig galt. Feil på norske jernbanesport blir ofte ikke rapportert inn.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Underrapporteringen kan føre til alvorlige hendelser, mener tilsynet.

– Vi ser at tilsynet ikke fungerer helt slik vi ønsker at det skal, sier direktør Erik Johnsen i Statens jernbanetilsyn til NRK.

Han er urolig over hull i rapporteringen om små feil og mangler.

– Dette er forhold som under endrede betingelser kunne ha ført til, eller vært med på å føre til, en ulykke. De er i utgangspunktet rapporteringspliktige, opplyser direktøren.

Jernbanetilsynet ønsker nå å gå gjennom hva jernbaneselskapene skal rapportere inn, sammen med selskapene.

Les også: Sikkerhetssystemer sviktet
Les også: Vognene unngikk tre buffere

Gjelder alle selskaper

Ifølge Jernbaneloven har selskaper plikt til å rapportere om «uønskede hendelser» til Jernbanetilsynet. Men ofte vurderer de forhold som for lette. Disse går inn i vedlikeholdsdatabasen fremfor å bli innrapportert som feil.

– Vi ønsker en gjennomgang med selskapene, nettopp med tanke på å få en forståelse for hva som er rapporteringspliktig som «uønsket hendelse», selv om det ikke har gått galt, forklarer Johnsen.

Underrapporteringen gjelder alle jernbaneselskaper i Norge.

Les også: Fant 26 brudd på Jernbaneloven hos CargoNet
Les også:
To avsporinger på under to måneder

Innrømmer underrapportering

Are Kjensli, administrerende direktør i CargoNet

Are Kjensli, administrerende direktør i CargoNet.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Administrerende direktør Are Kjensli i CargoNet, selskapet som har ansvaret for de 16 vognene som braste gjennom hovedstaden onsdag, innrømmer at de også rapporterer inn for lite.

– Vi er kjent med at det har vært noe underrapportering, og det er ett av forbedringspunktene vi har, sier Kjensli til NRK.

Han vet ikke hvorfor ikke alle hendelsene blir rapportert inn.

– Det kan ha noe med bedagelighet å gjøre, noe som ikke er en god grunn i det hele tatt. Vi er ikke fornøyd med dette i vår virksomhet, og jobber hele tiden for at det skal bli bedre, fastslår Kjensli.

Les også: CargoNet AS opplevde nær identisk ulykkesforløp i 2006
Les også: Ingen oppfyller sikkerhets- forskriftene

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger