Hopp til innhold

Vil ha bedre kontroll på"rosa-bloggerne"

Forbrukerombudet vil ha egen Vær Varsom-plakat for bloggerne.

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon

Foto: Nyhetsspiller

Voes blogg

Bloggeren Voe har rundt 70.000 lesere.

Foto: Faksimile
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Forbrukerombudet vil prioritere barn og unge i 2010.

Målet er å forhindre at de blir utsatt for urimelig, villedende eller aggressiv markedsføring, noe som kan være vanskelig i en stadig større jungel av informasjonskanaler.

Nå varsler forbrukerombud Bjørn Erik Thon økt fokus på blogging.

Stor påvirkningskraft

De mest populære tenåringsbloggerne har en stor tilhengerskare og
sterk påvirkningskraft, og dette har enkelte næringsdrivende skjønt å
benytte seg av.

Les også: Voe mottatt som popstjerne | Alle vil ha en bit av Voe | 5000 nye blogger om dagen

Mange av ungpike-bloggene har utrolig mange lesere, og å markedsføre produktene sine her kan være svært effektiv markedsføring.

De mest populære bloggerne overøses av gratis produkter og tjenester
som de omtaler.

Dette reiser problemstillinger rundt til urimelig påvirkning, kjøpepress og skjult markedsføring, mener forbrukerombudet.

Vanskelig å forstå grensene

- Som svært aktive mediebrukere blir barn og unge i dag lett utsatt for nye markedsføringsteknikker, og grensen mellom informasjon og reklame kan være vanskelig for barn å forstå, sier Thon.

- Dette er et prosjekt som er i et tidlig stadium. Det er tenkt, men er ikke ferdig. Hovedessensen er at grensene mellom hva som er redaksjonellt innhold på bloggene og hva som er reklame er utflytende.

- Jeg antar at det er mange av de som leser rosa-blogger som ikke er så flinke til å lese nettaviser eller aviser, og dermed ikke har så god evne til å være kritiske til hva man leser, sier Thon.

Mange av stedene snakkes det om produkter som om det er ren tekstreklame, og det vil Thon til livs.

Må ansvarliggjøres

Thon etterlyser er klargjøring av ansvarsforholdene, men mener ansvaret ikke bare bæres av en 14-åring som skriver en blogg.

- Her står det voksne mennesker bak, og de må pekes på og ansvarliggjøres. Er det for eksempel etisk riktig at en sjampo-produsent kjøper seg omtale på en ungpike-blogg, uten at det opplyses om at det er det de har gjort? Annonsørene er voksne mennesker, det er også de som driver nettsidene som er verter for bloggene, sier ombudet.

Etterlyser egen Vær-varsom-plakat

Forbrukerombudet har ennå ikke gått inn i hvor mye ansvar man kan legge på en 14-åring, men gjør det klart at også de omfattes av markedsføringsloven.

Likevel er det fortsatt uklart hva det har å si at de er mindreårige.

- Det har vært skrevet mye om dette, men foreløpig har det ikke vært bredt diskutert, og det må nok til for å klargjøre og definere ansvaret, sier Thon.

- En tanke kan være å utarbeide en Vær Varsom-plakat for bloggerne.

Les også: Nye retningslinjer for bloggere

Store fristelser

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund støtter utspillet fra forbrukerombudet, men stiller seg tvilende til hvor mye man egentlig kan få gjort.

- Det er en utmerket tanke, og dette er et utmerket eksempel på hvordan pressen hadde sett ut dersom vi ikke hadde hatt en Vær Varsom-plakat.

- I dårlige tider er vel fristelsene store både for pressen og for andre. Men pressen har strenge regler for integritet. Der ute er det ingen normer. Det er det viktigste fortrinnet pressen har, sier Kokkvold.

- Jeg vet om et par amerikanske organisasjoner for bloggere som har krevd at medlemmene gjennomgår et kurs og gjør seg kjent med etiske normer i pressen.

- Det er vel sannsynligvis så langt og ikke lenger man kan gå. Jeg tror dette blir vanskelig å gjennomføre. I beste fall tror jeg vi kan håpe at de private bloggerne vil følge en egen Vær varsom-plakat. Vi kan jo ikke tvinge dem.

AKTUELT NÅ