Mens Forsvaret ennå vurderer ulike alternativ, har Sverige begynt arbeidet med å utvikle neste generasjons ubåter. - Og vi vil gjerne ha Norge med, sier statssekretær Håkan Jevrell i det svenske forsvarsdepartementet.
- Det hadde jo vært topp om vi fikk med Norge på samme ubåtsystem som vi nå ser på. Det gir gode muligheter til utveksling av kunnskap som vi alle kan dra nytte av, sier Jevrell til NRK.
Gotland-klassen
Sveriges ubåter av Gotland-klassen er bygd på Kockums-verftet i Malmø og ble sjøsatt midt på nittitallet. De er dermed ikke så gamle som det norske Sjøforsvarets Ula-klasse-ubåter.
KNM «Utvær» og de andre norske ubåtene er rundt 20 år gamle, og skal etter planen tas ut av drift om ti år. I mellomtida drilles mannskapene som før - for eksempel utenfor Lofoten.
De norske ubåtene er kjent for å være gode og stillegående, men kan ikke holde seg neddykka i dagevis, sier kommandør Lars Saunes ved fellesoperativt hovedkvarter i Bodø, som sender ubåtene ut på oppdrag.
- Den norske ubåtene må fortsatt opp og «snorkle» for å lade batteri. Da er den sårbar, og det må vi ta hensyn til når vi opererer. Det som vi ser i dag er en utvikling med såkalt luftuavhengige motorsystemer, sier Saunes.
Gode og stillegående
Det er nettopp et slikt system svenskene allerede har bygd inn i sine rundt femten år gamle ubåter. Dermed kan de være neddykka i flere uker sammenhengende, noe som tradisjonelt bare har vært mulig for de store landenes atomubåter.
Kontreadmiral Arne Røksund i Forsvarsdepartementet bekrefter at det kan bli aktuelt å samarbeide med svenskene om nye ubåter.
- Det er flere europeiske nasjoner som bygger undervannsbåter, og Sverige er et av dem. Så et internasjonalt samarbeid er absolutt interessant, sier Røksund.