Hopp til innhold

- Katastrofen vi fryktet

Oljen fra "Server" har allerede nådd Hordalands største naturreservat. - Dette er tragisk, sier ordføreren i Fedje.

Arbeidet med å begrense skadene av oljesølet etter "Server" utenfor Fedje var lørdag i full gang.
Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Knapt et døgn etter at lasteskipet "Server" gikk på grunn utenfor kysten av Fedje i Hordaland, har tungoljen fra skipet nådd de sårbare fuglereservatene i området.

- Vern av truede fugler blir førsteprioritet etter Server-havariet fredag kveld. Skarv og lundefugl er mest utsatt, sa direktør Thor Chr. Sletner i Kystverkets beredskapsavdeling på en pressekonferanse lørdag ettermiddag.

Har du tips om denne saken?

Totalt inneholdt "Server" 582 tonn tungolje. Så langt har trolig rundt 300 tonn lekket ut.

Kystverket har satt inn fly for å kartlegge utslippet, og bekrefter til NRK man har oppdaget olje i fuglereservatet på Herdla.

- Dette er tragisk. Det føles utrolig ergerlig, for å si det forsiktig. Dette vil jo sette spor etter seg lenge, sier ordfører i Fedje, Erling Walderhaug, til NRK.no.

Herlda ligger 12 nautisk mil sør for vraket. To nautisk mil nord ligger det nok et fredet området for fugl.

Rikt fugleområdet

Herdla er det rikeste fugleområdet i Hordaland med over 220 registrerte fuglearter.

M/S "Server" forpart taues til kai
Foto: Anders Jørgensen / NRK

Et område på 3,1 kvadratkilometer ble fredet i 1985, og er en del av et større naturreservat.

- Jeg vet foreløpig ikke mengden olje som har nådd reservatene, men det er jo ingen hemmelighet at olje og fugler ikke går godt sammen, sier ordfører i Fedje, Erling Walderhaug, til NRK.no.

Kystverket jobber nå på spreng for å begrense skadene fra de rundt 300 tonnene som har lekket ut.

- En god del kommer uansett til å ende opp i strandsonen, sier Walderhaug.

Katastrofen vi fryktet

Området utenfor Fedje er det mest trafikkerte kystområdet i Norge.

- Dette er katastrofen vi fryktet. Ulykken på Fedje viser igjen hvor sårbare vi er for den økende skipstrafikken langs Norskekysten, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken til NRK.no.

I 2003 opprettet man en statlig slepebåtordning i Nord-Norge. Kystverket har ansvaret for å koordinere beredskapen. Målet er å sørge for at båtene raskt skal kunne rykke ut og holde igjen skip som er i drift.

I Sør-Norge er slepebåtvirksomheten basert på privat tilgjengelig kapasitet.

- Regjeringen må komme på banen å bevilge penger slik at vi også får en statlig slepebåtordning i Sør-Norge, sier Haltbrekken til NRK.no.

- Som Rocknes

Ifølge Haltbrekken var det kun flaks at det ikke var en oljetanker som grunnstøtte.

I 2002 ble oljeverndepoet på Fedje lagt ned. Ifølge Haltbrekken lovet den nye Regjeringen å få depoet på plass igjen.

- Det er fortsatt ikke gjort det. Denne ulykken viser at det er behov for en sterk beredskap i dette området, sier han.

Kystverket beskriver ulykken ved Fedje som svært alvorlig. Miljømessig kan denne ulykken bli like stor som Rocknes-ulykken i 2004.

- Oppryddingsarbeidet etter Rocknes-ulykken tok seks måneder, så det er nok dessverre sannsynlig at dette tar like lang tid, sier informasjonsrådgiver i Kystverket Ane Eide Kjæraas til NTB.

 

Store mengder bunkersolje har lekket ut fra vraket på Fedje
Foto: Larsen, Bjørn Erik / SCANPIX

 

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT