Debatten om oljeutvinning i nord blusset opp igjen da regjeringen tirsdag trakk en ny grense for hvor iskanten går. Venstre og KrF reagerte kraftig, og saken skal diskuteres i Stortinget til våren.
Men oljeutbygging i Barentshavet står i fare av en helt annen grunn enn hensynet til havmiljø og klimapolitikk, nemlig oljeprisen.
– Skummelt
– Slik det ligger an i dag, ser det helt klart skummelt ut for utbyggingen av Barentshavet. Det gjelder spesielt for de blokkene som ligger mot iskanten, sier Nordeas senioranalytiker Thina Saltvedt til NTB.
Hun utdyper at det er tøffere krav til sikkerhet og miljøhensyn i områdene lengst unna. forskjell på prosjekter som ligger nær og langt fra land.
Siden toppen på 115 dollar per fat sist sommer har oljeprisen stupt til dagens nivå på omkring 50 dollar fatet.
– Det er ikke dagens oljepris som er viktig, men hvordan det ser ut lenger fram. Det er ikke til å komme bort fra at det er en del strukturelle endringer på vei, sier Saltvedt.
Oljeanalytikeren antyder at utbygginger i Barentshavet kan trenge en oljepris på 80–90 dollar per fat for å være lønnsomme. Hun peker også på behovet for store investeringer i infrastruktur for å få til oljeutvinning i nord.
Jubel i næringen
Rystad Energy la i november fram en rapport hvor det het at det vil være mulig å bygge ut felt i Barentshavet med en oljepris ned mot 60 dollar per fat, dog uten ilandføring. Konsulentselskapet opererte da med en balansepris på 60–70 dollar fatet i Barentshavet.
Direktør Kjell Giæver i PetroArctic sier leverandørsammenslutningens beregninger viser at balanseprisen ligger på mellom 58 og 70 dollar fatet.
Saltvedt anslår at Johan Castberg er avhengig av en oljepris på 100 dollar fatet for å være lønnsomt. Utbyggingen av gigantfeltet er flere ganger blitt utsatt.
Norsk oljebransje er under press både fra kraftig nedgang i oljeinvesteringene og det dramatiske prisfallet. Regjeringens utlysning av 23. konsesjonsrunde tirsdag, med en rekke blokker i nord, ble derfor møtt med jubel i næringen.