SAS-aksjen får kraftig juling på Stockholm-børsen torsdag, etter nok en gang å ha lagt frem knallrøde tall. Litt etter klokka 13 har aksjekursen falt mer enn ti prosent.
Etter å ha tapt mer enn 700 millioner i regnskapsåret 2014, varsler selskapet på ny kraftige kostnadskutt. 2,1 milliarder kroner skal spares i løpet av de neste årene.
– Vi fortsetter å ta tak i de steinene som nå må snus, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS.
Han forteller at selskapet venter å få lavere kostnader som en følge av lavere produksjonskostnader i datterselskapene Cimber i Danmark og Blue One i Finland.
- Les også:
– Ikke aktuelt å be eierne om mer penger
Roald avviser at det nok en gang kan bli aktuelt å be eierne om å skyte inn mer penger i selskapet.
– Vi kommer ikke til å gå til eierne for å be om mer penger. Vi er i en situasjon der vi fortsetter omstillingen i selskapet, og har tro på at vi skal greie å snu dette. Men det vil kreve mye av både ledelsen og våre medarbeidere i tiden fremover, sier Roald.
Han sier at målet for året som kommer er at selskapet igjen skal tjene penger.
- Les også:
– Trist for SAS
Problemet for SAS er at selskapet til tross for gjentatte spareprogram ikke greier å spare nok sammentlignet med konkurrentene, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH).
– Det er trist med tanke på at de er i en situasjon der det er mye som burde gått bra. Norsk økonomi har gått bra, de har hatt bonusprogrammet på plass i det norske markedet der de normalt tjener bra og de har økt businessandelen. Dette er ikke gode nyheter, sier Steen til NRK.
Han viser til at selskapet sammenlignet med konkurrenten Norwegian fortsatt har nesten dobbelt så høye kostnader. Også sammenlignet med Lufthansa og KLM har SAS høyere kostnader enn selskapet tåler, mener han.
– SAS sparer og sparer, men av en eller annen grunn klarer de ikke å spare nok, sier han.
– Vil bidra til kostnadskutt
Asbjørn Wikestad leder den største fagforeningen i SAS Norge, SAS Personalklubb, som har rundt 800 medlemmer.
Ifølge ham er de ansatte innstilt på å bidra til å kutte kostnader for selskapet.
– Vi har vært i en prosess i mange år der vi har effektivisert, kuttet kostnader og bedret produktkvaliteten på mange områder, og den prosessen blir vi med på videre, sier han.
– Hva med lønn. Har dere noe å gi der?
– Lønningene for hele flybranjsjen har stagnert veldig fra 2002 til 2003. Jeg tror nok vi er kommet ned på grunnfjellet der. Så det ligger nok ikke til rette for de store lønnstilleggene fremover, men det ligger heller ikke til rette for nulltillegg de nærmeste årene, sier han.