Hopp til innhold

Telenor har funnet feilen

Feilen oppstod under oppgradering av en kundedatabase, skriver Telenor i en pressemelding. I går kveld ble flere enn tre millioner abonnenter rammet av feilen.

Telenor mobilnett - feilmelding 30. oktober 2014

Telenors kunder opplevde trøbbel i over to timer i går kveld.

Under oppgraderingsjobben ble sentrale elementer i databasen feilaktig slettet. Dermed fungerte ikke kundepåloggingen i nettet, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt SMS.

Nødetatene valgte å gå ut med informasjon i tilfelle noen var i nød uten dekning.

Feilen kunne torsdag merkes på forskjellige vis for kundene landet. Noen fikk ikke tilgang til internett, mens andre ikke fikk ringt andre telenor-abonnenter.

Løsningen ble å installere en sikkerhetskopi av kundedatabasen. Dette ble gjort, og mobilnettet fungerte som normalt rundt klokken halv ti torsdag kveld, står det videre i pressemeldingen.

– Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder. Vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Post- og teletilsynet ser alvorlig på at en slik feil kunne skje og vil vurdere reaksjoner overfor telegiganten.

– Vi vil undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett til NTB

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger