Hopp til innhold

- Har satset for mye på ett kort

Sentrale stortingspolitikere mener regjeringen satser for ensidig på lærere. Kunnskapsministeren innrømmer at mer må til for å heve norsk skole.

Marianne Aasen (Ap)

KRITISK: Marianne Aasen (Ap) mener skoleutfordringene er mer sammensatt enn å løse det med etter- og videreutdanning for lærere.

Foto: David Krekling / NRK

Skoleforskere NRK har vært i kontakt med mener regjeringen risikerer å kaste bort penger på en av sine største satsinger. Bare på neste års statsbudsjett ønsker regjeringen å bruke mer enn 1 milliard kroner på etter- og videreutdanning av lærere.

– Vi vet læreren har betydning for elevenes resultater, men hvor stor effekten er er vanskelig å måle og man vet ganske lite om betydningen av etter- og videreutdanning for lærere, sier Joakim Caspersen, utdanningsforsker ved NIFU.

Krf vil ha flere lærere

I dagens Politisk kvarter sier Krf at de ønsker å satse mer på lærertetthet. Regjeringen er avhengig av støtte fra Venstre og Krf for å få sitt forslag til statsbudsjett for neste år gjennom, og i Krf jobber de nå internt med sine prioriteringer. Utdanningspolitisk talsmann i Krf, Anders Tyvand vil øke lærertettheten i småkolen:

Anders Tyvand

VIL HA FLERE LÆRERE: Anders Tyvand (Krf) mener hver lærer har for mange elever.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Grunnen til at veldig mange lærere forlater skolen er jo at de har en opplevelse av at de ikke strekker til. De har for mange arbeidsoppgaver, de har for mange elever, og de føler de ikke har tid nok til hver enkelt elev, sier han.

- Satset for mye på et kort

Marianne Aasen fra Arbeiderpartiet mener regjeringen har satset for mye på et kort:

– Når du hører forskerne snakke om skole, og du snakker med lærere så er det veldig sammensatt. Det er mange ting som skal til, sier hun og viser til at regjeringen har lykkes med en valgkampanje med en enkel form for politisk kommunikasjon.

– Hovedproblemet til Torbjørn Røe Isaksen er at han satser alle pengene på et kort, og det ser vi i budsjettet, sier hun.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, H, viser til at de også satser på mange andre ting fordi det er en forutsetning for at faglig påfyll skal virke.
– Vi må også ha god klasseledelse, vi må ha rektorutdanning og god klasseledelse, sier han.

Røe Isakse mener det er viktig å bygge lag i skolen og sier han også ønsker flere lærere, men at han ikke tror at en norm med et maksimalt antall elever per lærer er løsningen.

AKTUELT NÅ