Statsminister og Arbeiderparti-leder Jens Stoltenberg har flere ganger advart mot at Erna Solberg og Siv Jensen vil endre Norge dramatisk dersom de får makt. Han er særlig bekymret for den økonomiske politikken med Frp i regjering.
- LES OGSÅ: Rett i strupen på Høyre og Frp
AUF-leder Eskil Pedersen har advart mot at Høyre og Frp vil true likestillingen, mens Aps Anette Trettebergstuen mener det vil bli verre å være homofil dersom de borgerlige kommer til makten.
Skremming virker
De borgerlige beskylder Arbeiderpartiet for å drive med skremselspropaganda. Det tror også valgforsker ved NTNU, Anders Todal-Jenssen, at de gjør.
– Hovedstrategien er nok å passivisere andres velgere, og å redusere oppslutningen om Frp først og fremst, tror Todal-Jenssen.
Han tror politiske partier bruker skremmebilder av motstanderne ganske enkelt fordi det virker.
– Dette er svært vanlig i amerikansk politikk. Det er det ingen tvil om at å skape frykt og uro har vært en viktig strategi i mange valgkamper der – og det har virket.
- LES OGSÅ: Strategien bak Frps regjeringsdrøm
Fungerte for Høyre
Høyre bruker ofte sin egen strategi fra 2005 som eksempel på at skremming er mislykket. Den gang advarte de mot hva som ville skje dersom SV kom i regjering, men likevel vant de rødgrønne partiene.
Todal-Jenssen er likevel overbevist om at Høyres kampanje var effektfull.
– Det bidro til å svekke SV kraftig. Men man oppnådde ikke å få Ap-velgerne over til Høyre. I stedet fikk man SV-ere til å gå til Ap.
Han tror det samme kan skje når Ap skremmer med Frp:
– Det kan skje at gamle Frp-velgere i stedet går til Høyre, sier valgforskeren.
- PRØV NRKS VALGOMAT: 1 av 5 får et annet parti enn de tror
– Ikke resonans i folket
Politisk redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle, tror derimot skremmebildene virker mot sin hensikt.
– Jeg tror mange ikke kjenner seg igjen, og man må ha resonans i folket for å nå fram med dette, sier Stanghelle.
Todal-Jenssen legger til at det er partiene som er avhengige av å hente nye velgere, altså «underdogene», som ser seg tjent med å velge en slik strategi.
– Å ta underdog-posisjonen etter å ha styrt i åtte år er kinkig. Jeg ble overrasket da Jens Stoltenberg snakket om et historisk politikkskift, sier Stanghelle.
Hakker på Stoltenberg
Han mener det er verdt å følge med på begge fløyene når valgkampen nå tilspisser seg.
– På borgerlig side bruker man nå ordet «gjennomføringskraft». Da tenker man på 22. juli og politianalysen, og trekker styringsevnen til Jens Stoltenberg i tvil. Vi ser på begge sider at det dukker opp interessante føringer som vi skal følge nøye med på når valgkampen virkelig starter, sier Stanghelle.
- LES KRONIKK FRA HØYRE: Hvordan kunne de ta så feil
Kommentator i Bergens Tidende, Maria Dyrhol Sandvik, mener skremselspropaganda gir en valgkamp som ikke tar velgerne på alvor.
– Jeg håper man vil se mindre av skremselstaktikk à la Trettebergstuen, som velgerne ikke tror på. Partiene må holde seg til scenarioer som er politisk mulige, og heller utfordre motstanderen i stedet for å varsle dommedag, mener Sandvik.