Lørdag kunne Lørdagsrevyens seere se Morten How Lode egne opptak av hvor tilspisset situasjonen kan bli når bilister og syklister møtes i trafikken.
Nå får menn skylda for den høye temperaturen i trafikken:
– Vi ser at det er menn som drar opp konfliktnivået, og jeg tror det er viktig at vi er ærlige på det. Det er kjønnsforskjeller over alt i samfunnet ellers, og at menn kjører med litt mer testosteron enn kvinner er ikke til å komme unna, sier stedfortredende generalsekretær i Syklistenes landsforening Hulda Tronstad.
Kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal er enig.
– Kommunikasjon er viktig. Det å gi tilbakemelding, vise blikkontakt, smile og slippe hverandre frem med en positiv væremåte. Kanskje er kvinner bedre på kommunikasjon? Men i trafikken ser vi mer sinte menn, sier hun.
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter)
– Redde menn blir mer modige i bil
Et anslag viser at mellom 5 og 6000 syklister blir skadet i trafikken hvert år i Norge. I fjor mistet 12 syklister livet i sykkelulykker het til lands.
– At menn er mest hissige i trafikken stemmer forskningsmessig, og det er også det jeg har opplevd personlig, sier psykologspesialist og spesialist i klinisk sexologi Anders Lindskog til NRK.
Lindskog uttalte seg først om hissige bilister til Fredrikstad Blad.
Han understreker at det er viktig å skille mellom vanlig hissighet, og de som sier at de vil drepe.
– Hva er årsaken til at den sistnevnte gruppen er så hissige?
– Det kan være flere grunner til det. De kan bli mobbet på jobb eller hjemme. Det kan være personer som ikke får det til seksuelt, og det blir en frustrasjon som bygger seg opp over tid. Menn som er redde blir ofte mer modige i en bil med mange hestekrefter. Da tør de å slippe aggresjonen ut, og det blir voldsomt.
– Kan være vanskelig å se menn i trange tights
Fortrengt homoseksualitet kan også få menn til å se rødt, ifølge Lindskog.
– Noen menn har en sterkt fortrengt homoseksuell legning. For dem kan det være vanskelig å se veltrente menn i trange tights. Kroppen reagerer når man selv ikke vil, og det kan virke veldig provoserende, sier Lindskog.
Lindskog mener at også mediene har et ansvar for måten syklister behandles på.
– Det hadde blitt større overskrifter hvis den type aggresjon hadde vært rettet mot andre grupper i samfunnet, sier Lindskog.