– Det finnes tråder i hendelsesforløpet som representerer uavklarte ting. Det stiller jeg meg fullt og helt bak, sier Meland til Aftenposten.
Lørdag la en gruppe fagfolk som har arbeidet med å etterforske skipsbrannen i 1990 fram nye opplysninger i saken på en pressekonferanse i Bergen. De mener bestemt at det var en mordbrann, og at inntil ni av mannskapene sto bak.
Gruppen mener det dreier seg om forsikringssvindel og peker på at skipet ble forsikret for en høy sum kort tid før brannen. Ingen av de ni er nordmenn. En skipselektriker har ifølge gruppen vært involvert i fem tidligere skipsbranner.
LES OGSÅ:
Grunn til spørsmål
Meland som den gang var brannekspert ved SINTEF, stiller seg kritisk til flere av teoriene som har vært fremsatt, men han gir gruppen rett i at det finnes flere sider ved brannen som bør granskes på nytt. Det gjelder blant annet brannen som oppsto fra et ødelagt rør med hydraulikkolje et halvt døgn etter at brannen ble meldt.
Skipet var da evakuert og bare redningsmannskaper og noen få av mannskapet var om bord. Mannen som ble utpekt som brannstifter, var allerede død.
– Når det gjelder hydraulikkoljebrannen, er det en del ting som gir grunn til å stille spørsmål. Dette burde absolutt vært tatt tak i, slik at vi kan få bekreftet eller dementert de teoriene som finnes en gang for alle, sier Meland.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Ikke mandat
SINTEF-granskerne som undersøkte Scandinavian Star-brannen, hadde ikke mandat til å følge hele brannforløpet. Derfor ble viktige spørsmål aldri stilt, og heller ikke besvart.
Av de fire brannene som oppsto i skipet for 23 år siden, undersøkte brannekspertene bare de tidligste tilløpene. Ved siden av hydraulikkoljebrannen, ble heller aldri en annen brann som oppsto nesten et døgn etter første brann, undersøkt av politiets innleide granskere.
– Det dukket opp andre tråder underveis. Disse var det ikke ressurser eller mandat til å gjøre noe med den gangen, sier Meland om arbeidet han deltok i i 1990 og 1991.
LES OGSÅ:
Mulig å finne svar
Meland, som i dag arbeider med brannteknikk i konsulentselskapet Reinertsen, mener det i dag er fullt mulig å finne svar på spørsmål som ikke lot seg oppklare i månedene etter brannen. Det finnes i dag helt andre beregnings- og simuleringsverktøy enn for 23 år siden, understreker han.
– Underlagsmaterialet fra den gang er lagret hos SINTEF. Med det utgangspunktet er det ikke umulig å belyse dette mer utfyllende i dag, sier Meland.
Riksadvokat Tor-Aksel Busch avviste i fjor et krav om å gjenoppta etterforskningen av skipsbrannen der 159 mennesker mistet livet. Meland mener det må gjøres en innsats for å bringe på det rene hvilke påstander som er riktige, og hvilke som er gale