Hopp til innhold

Frp avviser bompenger på ferjefri E39 - H og KrF sier ja

Frp mener regjeringen burde skamme seg fordi de lar bilistene betale ni av ti milliarder av Rogfast på E39 med bompenger. Høyre og KrF er langt mer positive.

Rogfast-prosjektet slik det er planlagt ved Arsvågen og Bård Hoksrud

IKKE FORNØYD: Bård Hoksrud (Frp) er lite fornøyd med forslaget om at bilistene skal betale ni av ti milliarder for Rogfast-prosjektet på E39. På bildet til venstre vises Rogfast slik veien er planlagt ved Arsvågen, ved nedkjøringen til Boknafjordtunnelen nordfra.

Foto: Statens vegvesen / Erlend Aas, NTB Scanpix

Torsdag kveld varslet regjeringen at de går inn for å bygge fergefri E39 på Vestlandet innen 20 år. Byggestart blir senest i 2015 med Boknafjordtunnelen, også kalt Rogfast. Regjeringen vil betale én milliard for prosjektet, mens bilistene skal betale resten gjennom bompenger.

– Alle er enige om at det er viktig å få bygget en fergefri vei, men vi er bekymret på bilistenes vegne. Bomavgiftene vil koste milliarder i innkrevingskostnader, sier Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, til NTB.

– Regjeringen burde skamme seg i dag, for den stikker fra regningen, fortsetter Hoksrud.

Han mener politikerne må være villige til å bruke av oljeoverskuddet til å bygge vei.

Høyre godtar bompenger

Bent Høie (Høyre)

ENIGE: – Jeg tror Høyre og Frp er enige om at det viktigste er å få bygget denne veien raskt og med nye metoder, sier stortingsrepresentant Bent Høie (H).

Foto: Aas, Erlend, Erlend Aas / Scanpix

Selv om Frp avviser bompenger, mener Høyre dette ikke er realistisk.

– I avveiningen mellom en fergefri vei og å unngå bompenger, vil jeg heller ha fergefri vei, sier stortingsrepresentant Bent Høie (H) fra Rogaland til NRK.

Han påpeker at det er lokal enighet om at bilistene skal stå for 90 prosent av finansieringen av Rogfast gjennom bompenger, og at folk i dag allerede betaler mye for å krysse Boknafjorden med ferge.

– Jeg tror Høyre og Frp er enige om at det viktigste er å få bygget denne veien raskt og med nye metoder. Så får vi, hvis vi kommer i regjering, forhandle om hva som skal være statlige bidrag i dette prosjektet, sier Høie.

Han ønsker at utbyggingen skal organiseres som et offentlig-privat samarbeid, men en egen prosjektorganisasjon. Det skal gjøre utbyggingen både raskere og billigere, mener han.

– Vi må se på disse utbyggingene som et stort prosjekt, og dermed redusere kostnadene og risikoen for bilistene, fastslår Høie.

(Saken fortsetter under videoen)

Liv Signe Navarsete (Sp) og Trond Giske (Ap) lekker fra Nasjonal Transportplan. Regjeringen legger 1 milliard på bordet til et prestisjeprosjekt utenfor Stavanger. Bilistene må betale 9 milliarder i bompenger. De ønsker et fergefritt vestland til en prislapp på 150 milliarder kroner.

Lover fergefritt vestland

– Villige til å betale

Knut Arild Hareide

VIL BETALE: – Jeg tror vestlendingene er villige til å betale. Prisen blir fergebilletten pluss litt ekstra, og en vil spare tid og ressurser på ikke å stå i fergekø, sier Knut Arild Hareide.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

KrF-leder Knut Arild Hareide er fornøyd med at regjeringen satser på fergefri E39. Han mener bompenger er nødvendig for å få gjennomført en veisatsing som den på Vestlandet.

– Jeg tror vestlendingene er villige til å betale. Prisen blir fergebilletten pluss litt ekstra, og en vil spare tid og ressurser på ikke å stå i fergekø, sier Knut Arild Hareide til NTB.

Hareide mener at prosjektet med fergefri E39 ikke kan legges fram uten en togsatsing rundt de andre storbyene. Han har imidlertid liten tro på at regjeringen prioriterer begge deler.

– Det får vi vite når Nasjonal transportplan legges fram 12. april. Men ingenting tyder på at det blir slik, sier Hareide til NTB.

Regjeringen har en tendens til å komme med gode veiforslag rett før valget, bemerker KrF-lederen, som like fullt sier han mottar nyheten om fergefri-satsingen med glede.

– Når regjeringen velger et slikt storprosjekt, er det helt nødvendig at det også kommer intercitysatsing, understreker han.

AKTUELT NÅ