Hopp til innhold

Klagestorm mot Ahus: Fra 209 til 529 klager på to år

Tillitsvalgte mener Ahus ikke kan leve med å være på klagetoppen i en fersk rapport fra pasientombudene.

Helse-, sosial- og eldreombud Anne-Lise Kristensen

Pasientombud Anne-Lise Kristensen sier at de fleste henvendelser til pasientombudet går på rot, sommel, komplikasjoner og forsinket behandling.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Aage Huseby

Foretakstillitsvalgt for legene ved Ahus Aage Huseby.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

– Klagene er et uttrykk for at vi ikke har klart å ta oss av pasientene våre på en god nok måte, sier foretakstillitsvalgt for legene ved Ahus, Aage Huseby til NRK.no.

Torsdag la pasientombudene ut årsrapporten for 2012. Rapporten peker på bekymringer pasientombudene har, ut ifra henvendelser de får fra pasienter.

1 2010 mottok pasientombudet 209 henvendelser som angikk Ahus, i 2011 mottok de 337 henvendelser og i 2012 mottok de 529. I 2011 tok Ahus imot 160.000 flere pasienter, men likevel er økningen på 153 prosent fra 2010 til 2012.

Samtidig har henvendelser til Aker sykehus gått ned med 52 prosent de to siste årene, Radiumhospitalet hadde 29,6 flere klager, Rikshospitalet hadde en økning på 44 prosent og Ullevål hadde en økning på 21 prosent fra 2010 til 2012.

Varsler om sommel og rot

– Folk varsler oss om komplikasjoner, forsinket behandling og at de ikke får nødvendig helsehjelp når de trenger det. Vi får også henvendelser om avdelinger som ikke snakker med hverandre og rot og sommel i tjenesten, sier pasientombud i Oslo Anne-Lise Kristensen til NRK.no.

Hun mener økningen i henvendelser fra Ahus-pasienter skyldes flere forhold.

– Etter omleggingen fikk Ahus 160.000 flere pasienter. Det fører til flere henvendelser. Samtidig skjer det feil, og medieoppslagene om Ahus har også ført til at folk varsler i større grad, sier Kristensen.

Tillitsvalgt: – Triste tall for Ahus

– Dette er triste tall for Ahus og viser at pasientene i større grad har vært misfornøyde med behandlingen de har fått. Det representerer litt av de utfordringene vi har hatt, med plassmangel og at folk ikke har fått det medisinske tilbudet de forventer, sier tillitsvalgt Aage Huseby.

Akershus Universitetssykehus (Ahus) har vært under kraftig kritikk på grunn av lange ventetider, dårlig organisering og underbemanning. I fjor sommer slo fylkesmannen fast at minst én pasient hadde dødd som følge av rotet, og medieoppslagene om problemene på Ahus har vært mange.

2013 var så vidt i gang da pasientombudet i Akershus så seg nødt til å stenge for alle nye henvendelser helt frem til 1. april. Årsaken var at kapasiteten var sprengt på grunn av fjorårets klagestorm mot Ahus.

Huseby tror den negative omtalen har vært med på å gjøre at klagemengden også har økt, men understreker at det ikke gir grunn til å ikke ta klagene på alvor.

– Det har vært et utfordrende år for oss. Det er naturlig at klagene stiger i takt med den negative presseomtalen, men det er jo en grunn til at klagene øker, og det er helt relevante klager. Når pasienter ligger altfor lenge i mottaket uten å få den behandlingen de skal ha, sier det seg selv at de har all grunn til å klage. Det tar altfor lang tid før de kommer til behandling. At man klager når man ikke er fornøyd, er helt på sin plass, sier Huseby.

Han vil nå gå gjennom tallene for å forsøke å finne ut om det er noen avdelinger eller funksjoner som har flere pasientklager enn andre, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes.

Lover forbedring

For å løse de store problemene ved Ahus, vedtok styret ved sykehuset i forrige måned å legge ned pasienthotellet for å kunne utnytte plassen til 84 nye sykehussenger.

Det gir grunnlag for å se litt lysere på fremtiden, mener Huseby.

– Det er tungt å være i negativt fokus hele tiden, og oppleve at pasienter ikke er fornøyd med jobben vi gjør. Vi kan ikke leve med å ligge på topp på klagestatistikken. Vi er et topp moderne sykehus og må ha et adskillig bedre resultat enn vi har hatt hittil. Vi er nødt til å gjøre en bedre jobb i år enn vi gjorde i fjor, sier han.

– Vi ser at det er et betydelig forbedringspotensial, og vi må jobbe kontinuerlig med det hele tiden. Vi gjør hva vi makter innenfor dagens rammer. Jeg kan love alle pasienter at det skal bli bedre enn det er nå.

Ahus: De fleste er fornøyd

– Hva tenker dere om tallene presentert i årsmelding 2012?

– Tallet er høyt og det reflekterer veksten i vårt opptaksområde med 160.000 personer i 2011. Det er bra at pasientene er klar over mulighetene pasientombudsordningen representerer, sier kommunikasjonsdirektør i Ahus, Bjarte Reve.

– Vi har et godt samarbeid med pasientombudene i Oslo og Akershus, og vi lytter nøye til deres tilbakemeldinger til sykehuset. Cirka 82 prosent av pasientene er meget godt eller godt fornøyd med behandlingen de får ved Akershus universitetssykehus. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å forbedre tilbudet slik at enda flere pasienter opplever oppholdet ved Ahus positivt, sier han videre.

– Hva er årsaken til den store økningen?

– Akershus universitetssykehus hadde i 2012 over 500.000 pasientkontakter. Fra 1. juli til 21. desember i 2012 meldte vi selv ifra om 209 alvorlige uønskede hendelser.

Ifølge Reve opplever 99 prosent av pasientene på Ahus en trygg og god behandling.

– Samtidig er vi åpne om at vi kan forbedre oss. Vi legger nå ut pasientskader på nettsiden vår i anonymisert form. Viktigere er det at vi også beskriver hva vi gjør for å forbedre oss, og lære av de feil som skjer, sier Reve.

Bjarte Reve

Bjarte Reve i Ahus.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

AKTUELT NÅ