Hopp til innhold
Nasjonale prøver

Nasjonale prøver

  • Feil med nasjonale prøver fra 2014 til 2021 mer alvorlig enn først antatt

    I 2023 oppdaget eksterne forskere at endringene i elevenes ferdigheter i perioden 2014–2021 var større enn Utdanningsdirektoratet har rapportert.

    Utdanningsdirektoratet beklager feilen.

    – Statistikk fra Utdanningsdirektoratet skal være korrekt og vi beklager at dette har skjedd. Det er først og fremst bildet av utviklingen over tid som har vært feil, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist, på direktoratets hjemmesider.

    Det var Utdanningsnytt som først meldte om saken.

    Tidligere har Utdanningsdirektoratet hevdet feilen med de nasjonale prøvene ikke har påvirket elevers enkeltresultater, noe som nå viser seg og ikke stemme.

    – Elever som har ligget nær grensen mellom to mestringsnivåer, kan ha blitt plassert på feil nivå, skriver Utdanningsdirektoratet.

  • Oslo på topp i nasjonale prøvar

    Gutane er framleis best i rekning og jentene i lesing på både 5., 8. og 9. trinn, viser resultata frå nasjonale prøvar.

    På 5. trinn presterer gutane best i rekning og engelsk, medan i lesing er jentene på topp. Skilnadane har ikkje forandra seg frå i fjor, skriv Utdanningsdirektoratet.

    8. og 9. trinn er det jamnare mellom kjønna i engelsk, men elles dei same kjønnsskilnadane.

    Oslo har flest elevar som presterer på høgt nivå på alle trinn. Årets prøvar blei råka av lærarstreiken, men 90 prosent av femteklassingane og 86 prosent av åttandeklassingane har delteke.

    – Det er rett og slett formidabelt. Eg er enormt imponert over at osloelevane gjer det så bra i desse prøvane etter at dei har måtte tole to år med landets strengaste smitteverntiltak, seier skulebyråd i Oslo Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

    (NTB)

    Sunniva Holmås Eidsvoll
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
  • Mange føler skam når prøver blir offentlige

    Hilde Klungsøyr, rektor på Flatåsen skole i Trondheim, skulle ønske resultater fra de nasjonale prøvene ikke ble offentliggjorte. Hun sier topplistene som ofte kommer i mediene, påvirker både elever, ansatte og foresatte og fører til skam.

    Rødt-politiker Hege Bae Nyholt som leder utdanningskomiteen på Stortinget, er enig og har fremmet et forslag om å stoppe offentliggjøringen av resultater fra de nasjonale prøvene.

  • Høyre: – Nasjonale prøver må gjennomføres

    Streikerammede elever kan ende opp med ikke å få delta i de nasjonale prøvene. Uholdbart, mener Høyre, som krever at kunnskapsministeren griper inn.

    – Nasjonale prøver må gjennomføres, også for elever som er rammet av streiken, sier Høyres skolepolitiske talsperson Jan Tore Sanner til NTB.

    Flere skoler har varslet at de på grunn av lærerstreiken trolig ikke vil klare å gjennomføre de obligatoriske prøvene for 5., 8. og 9. trinn innen fristen fredag i neste uke. Samtidig har Utdanningsdirektoratet sagt nei til å utvide perioden.

    Uholdbart, mener Sanner, som nå har sendt skriftlig spørsmål til kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) om saken.

    – Jeg forventer at statsråden kommer på banen og gir tydelig beskjed til direktoratet om at uavhengig av hvor lang tid streiken tar, skal disse elevene få gjennomføre nasjonale prøver, sier Sanner.

    – Etter flere år med pandemi og en lang streik er det spesielt viktig at vi får kunnskap om status i skolen og hvordan dette har påvirket elevene slik at vi kan sette inn tiltak for å ta igjen tapt læring, sier han.

    (NTB)

    Avviser beskyldningene fra Brenna.
    Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • Nei til publisering av prøver

    Partiet Raudt foreslår at det skal bli slutt på å gjere resultat frå nasjonale prøvar i skulen offentleg for å unngå unødvendig press på ungdom.

    Stortingsrepresentant for Raudt frå Telemark, Tobias Drevland Lund, seier at konkurransesamfunnet ungdommane lever i kan vere skadeleg for læringsprosessen på skulen.

    Tobias Drevland Lund (Rødt), Telemark
    Foto: NRK
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil ha åpenhet om skoleresultater fra nasjonale prøver, men mener de må brukes med omhu. Tallene gir ikke grunnlag for å lage lister over gode og dårlige skoler, fastslår han.
Studie: Elevene ikke får noe igjen

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no