- Se også:
Noen bøker blir såkalte snakkiser uten markedsføring. De spres blant leserne etter hvert som noen anbefaler boken videre til nestemann.
Jungeltelegrafen
Åsne Seierstads bok «Bokhandleren i Kabul» er et eksempel på en bok som ikke fikk noen tradisjonell markedsføring. Det startet med en dårlig anmeldelse.
- Ingen trodde på den. Men plutselig var den en av tidenes bestselgere, sier Ingunn Lindborg som er informasjonssjef i Cappelen Damm til Bokprogrammet.
- Les også:
Dette var et helt utenkelig scenarium da Åsne skrev boken i 2002.
– Jeg lurte på om denne boken i det hele tatt var interessant for andre enn meg selv og spesielt interesserte. Underveis tenkte jeg ofte at hvem er det som vil lese om en familie, en hverdag, ett liv, sier Seierstad.
Åsne reiste land og strand rundt, snakket med publikum, og da begynte den å selge.
– Jeg tenkte at jeg må bare overbevise folk om at boken var noe helt annet enn det den var blitt anmeldt som, og da sa jeg ja til alle forespørsler som kom. Ingen forsamling var for liten, sier Seierstad
- Anmeldelse:
Svensk suksess
En annen bestselger som har blitt stor ved å vandre fra leser til leser er «La meg synge deg stille sanger» (utgitt i 2008) av den svenske forfatteren Linda Olsson. Boken handler om vennskapet mellom to ganske ulike kvinner.
Det er solgt over 100.000 eksemplarer av boken i Norge. Den ligger fortsatt høyt på bestselgerlistene, og det har skjedd helt uten markedsføring.
– Det er veldig mange kunder som har hørt om den fra andre - den såkalte «munn-til-munn»-metoden . Hun var et helt ukjent navn da boken kom, og boken stod i en hylle med to-tre eksemplarer, sier Ola Jørgensen som er leder for norskavdelingen hos Norli Bokhandel.
Anonyme blir bestselgere
Mange av vår tids mest kjente bøker startet med en anonym plassering i bokhandlene. Både «Harry Potter» og «Da Vinci-koden» fikk stå i fred i butikkhyllene i et års tid, før salget tok av, ifølge Ola Jørgensen.
Noen bøker selger seg selv uten særlig hjelp fra forlaget, ofte som en overraskelse for både forlag og lesere. «Jungeltelegrafen», «munn-til-munn»-metoden og «epidemi» er begreper som brukes når en bok tar av på denne måten. Da er det altså ikke markedsføringen, men leserne selv som skaper en bestselger. Et eksempel på en slik bok er altså Seierstads bok.
– Det som er fellestrekk for bøker som når ryktebørsen på en kraftfull måte er at de er bøker som er vanskelig å legge fra seg når man først har begynt på den, sier Lindborg.
Men dette er ikke noe nytt fenomen. Anne Karin Elstads bok «Folket på Innhaug» spredte seg for eksempel med jungeltelegrafen allerede på 1970-tallet, og ble en bestselger.
– Dette var vi opptatt av allerede på 70-tallet, sier Tom Kristensen, tidligere redaktør i Aschehoug forlag.
- Hør fra 1981:
- Se video:
Spres blant venner
«La meg synge deg stille sanger» ligger fortsatt høyt på bestselgerlistene, og den spres fra leser til leser.
– Jeg får stadig høre fra lesere at nå har de gitt bort så og så mange bøker til sine venner. Så det er nesten som om de forventer å få provisjon, ler forfatter Linda Olsson.
Nå skal den dessuten filmatiseres.
– Det viktigste med vennskapet mellom kvinnene er at de dømmer hverandre ikke. De bare lytter til og sympatiserer med hverandre, sier forfatteren selv.
Hvilke bøker vil DU tipse om?
Hvilke bøker, som ikke allerede er blitt bestselgere, vil DU anbefale andre? Del dine boktips.