35 år gamle Daniel Kehlmann ble for alvor en stjerne på den internasjonale litteraturhimmelen med den romanen "Oppmålingen av verden". I hans nye bok "Berømmelse" han snur opp ned på vår tids store debatter om fiksjon og virkelighet.
Wunderkind i tysk litteratur
En aldrende kvinne med en uhelbrederlig kreftsykdom reiser til Sveits for å få aktiv dødshjelp. På veien får hun kalde føtter, og ber fortelleren om å få en sjanse til. Kan han ikke gjøre henne ung igjen? Hun er jo bare en romanfigur!
Ja, slik er den nye romanen til Daniel Kehlmann - denne Wunderkind i tysk litteratur. Fiksjon og virkelighet glir over i hverandre, men ikke slik vi er vant til det.
Her er det ikke virkeligheten som glir over i fiksjonen. Her er det fiksjonen som vil ut i virkeligheten!
Kobler seg på norsk debatt
Denne motsetningen blir tydelig i de to historiene om den inntil det kvalmende selvopptatte suksessforfatteren Leo Richter. Han reiser rundt på en evig forfatterturné og forakter hver eneste representant for Goethe-instituttet han møter underveis. Han har med seg en kjæreste som av alle ting daglig jobber i verdens verste konfliktområder for Leger uten grenser. Hun er på flukt fra virkeligheten, og holder ut det meste - men ber ham på et interessant punkt i boken innstendig om å slippe å bli en del av hans neste roman.
På denne måten kobler Kehlmann seg på litteraturdebatten i lille Norge uten å vite det - sikkert fordi forholdet mellom privat og offentlig og mellom virkelighet og fiksjon er et sentralt tema i vår kultur akkurat nå, og har vel kanskje alltid vært det.
Flyplasslitteratur
"Berømmelse" består av ni svært samtidige historier, der personene - de "levende" og de fiktive - kommer på besøk i hverandres fortellinger. Noen lesere vil helt sikkert bruke en del tid på å å nøste i alle de fine trådene som Kehlmann så intelligent har spunnet mellom romanpersonene.
Av en eller annen grunn - kanskje fordi nesten alle historiene utspiller seg i et fly på et eller annet tidspunkt - tenker jeg at dette er flyplasslitteratur.
I en litt ny betydning av ordet og i ordets beste forstand, vel å merke. Kehlmann skriver lett, forførende og intelligent. Du leser "Berømmelse" uten problemer på flyet ned til en eller annen storby i Europa.
Glem John Grisham. Glem Dan Brown, og glem for all del Paulo Coelho, som forøvrig blir ondskapsfullt parodiert i denne boken. Den moderne reisende har Daniel Kehlmann i håndbagasjen.