Vi er mest vant til å lese forfattere på papir. Flere års arbeid trykket mellom stive permer, som vi enkelt kan ta med oss overalt i vesken eller i sekken.
Men hvor aktive er de norske forfatterne på Internett? Bryr de seg om ny teknologi, eller foretrekker de først og fremst den gamle trykkerkunsten?
Skriver nok fra før?
En uhøytidelig gjennomgang av medlemslistene til Den norske Forfatterforening viser at svært få står oppført med egne hjemmesider: 69 av foreningens 547 medlemmer. Det vil si at kun én av åtte norske forfattere er på nett.
Les:
Hvorfor er det slik?
– Mange grunner. Noen mener at bøkene får tale sitt eget språk. Noen vegrer seg mot å fremstå som kommersielle. Noen synes det er vanskelig, både teknisk og innholdsmessig, å lage en hjemmeside. Noen har ikke tid til å drifte dem, sier forfatter Tom Egeland til NRK.no.
Han får støtte av forfatterkollega Helene Uri.
– Som forfatter skriver man jo hele tiden, for meg er det derfor totalt ufristende å blogge. Kanskje er et det det at det tar tid som skremmer mange? Eller at de synes de skriver nok som det er? sier hun til NRK.no.
Twitter som «kaffepause»
Egeland har en egen hjemmeside, men benytter seg også av både Facebook og Twitter.
– Dels bruker jeg de sosiale mediene som en privat «kaffepause» der jeg kan skrive om likt og ulikt og få umiddelbar respons fra venner, kolleger og «følgere». Og dels bruker jeg dem til å gi informasjon om nye bøker, andre nyheter om bøkene mine, bokbad jeg skal være med i og andre arrangementer der jeg medvirker.
Helene Uri har også en egen hjemmeside, men har helt bevisst holdt seg unna både Facebook og Twitter.
– Jeg har en forestilling om at det er vanskelig å skille privatpersonen og forfatteren, men jeg vet jo at det går an å gjøre noen grep her. Så kanskje! Jeg tenker på det! Jeg kjenner forfattere som bruker det aktivt i egen markedsføring, og det funker som bare det.
– Totalt meningsløst
Men for forfatteren Morten Øen er Twitter helt uaktuelt.
– Jeg liker ikke Twitter og jeg liker ikke SMS, og det skyldes at formatet er kort, man er under tidspress, og redigering er bare noe man kan se bort fra. Jeg sitter foran mac'en min ti timer hver dag og jobber med fire bokprosjekter samtidig, planlegger undervisning og driver research. Å fortelle verden dette via Twitter er da totalt meningsløst, sier Øen til NRK.no.
Han har brukt nettet aktivt i 15 år. Av det han har lest på blogger, kommentarfelt og i nettartikler, forteller ham én ting veldig godt:
– Språket vårt er iferd med å degenereres, og all denne lemfeldige omgangen fører i siste instans til at det blir enda vanskeligere enn det i utgangspuktet var å kommunisere via skrift.
– Stoler for mye på forlaget
Forfatter Gabriel Michael Vosgraff Moro er mye på nett. For ham er det naturlig å ha en egen hjemmeside, samt bruke Twitter og Facebook. Han tror det kan være en fordel for forfattere å ta i bruk ny teknologi.
– Det fører nok ikke til umiddelbart mer salg eller oppmerksomhet, men det skader utvilsomt heller ikke. Noen klarer sikkert å skape mer bloggliknende hjemmesider som kan trekke folk fordi innholdet i seg selv er spennende, sier han til NRK.no.
Moro tror mange forfattere holder seg unna nettet fordi de stoler litt for mye på at forlagenes jobb er nok.
– Det er veldig naivt, men forståelig. Jeg har tro på egeninnsats og at forfatterne gjør mer for seg selv og sitt virke. Vi står uansett ganske alene. Du kan ikke stole på at forlagets innsats er god nok, hvis jeg kan tilby leserne noe ekstra, gjør jeg det helst selv.
La ut boken gratis
De fleste forfatterne som har en hjemmeside bruker den til å opplyse om nye og gamle bøker og ulike arrangementer. Men det finnes også forfattere som skuler i retning av det som skjer i musikkmiljøet. Ronnie M.A.G. Larsen, som også er kjent fra popgruppen The Margarets, debuterte med novellesamlingen «Offa» på Cappelen Damm i 2008. Han har lagt ut hele debutboken gratis tilgjengelig for nedlasting på hjemmesiden sin.
– Jeg la ut debutboken min i en fase der jeg følte den hadde gjort sitt på det salgbare markedet. Jeg hadde nok ikke gjort det fra første dag den var i salg, men da jeg er en ukjent forfatter tror jeg verken forlaget eller jeg tar økonomisk skade av at den ligger der nå. Jeg mener flere forfattere burde gjøre det samme slik musikere legger ut singler eller plater på sine hjemmesider, sier Larsen til NRK.no.
– En uutholdelig tanke
Aasne Linnestå er en av mange forfattere som ikke har en egen hjemmeside på Internett. Årsaken er at hun ikke ønsker å være sin egen pr-agent.
– Jeg er også en av dem som bevisst holder meg unna Twitter og Facebook. Å skulle bli invadert av all den unødige støyen som siver inn fra alle disse stedene, er for meg en nærmest uutholdelig tanke, sier Linnestå til NRK.no.
– Jeg ser at jeg iblant kanskje går glipp av informasjon som bare ligger tilgjengelig i disse foraene, men da får det heller være. Jeg er ikke lenger så redd for å gå glipp av noe, og er fremdeles en av dem som har tillit til at det viktige som bør nå meg, når meg. Når jeg dessuten ser hvordan tidens selvfremstilling finner sted, er jeg desto lykkeligere som utenforstående.
Sjekk også: Tidligere har NRK.no skrevet om poeten Audun Mortensen (24), som blogger om hvor lenge han kan overleve på pengene han tjente på diktsamlingen sin.
Les: