- De to hovedrolleinnehaverne i "Bergenstoget plyndret i natt" var for superstjerner å regne. De levde halve året i Berlin, halve året i Norge, sier filmhistoriker, Nils Klevjer Aas.
Filmen hadde premiere i Bergen 17 sept 1928, og selv uten en eneste forhåndsomtale eller reklame, hadde filmen stor suksess blant norske kinogjengere. Over 100.000 nordmenn så filmen og den ble solgt til 11 andre land.
For første gang viser NRK et filmhistorisk "gullegg" i full lengde i NETT-TV. Her kan du se filmen fredag 27. og lørdag 28. november:
SE
Fra påskekrim til filmkomedie
Filmen regnes som den første norske spillefilmen laget med utgangspunkt i en kriminalroman. Boka hadde samme tittel og kom ut fem år tidligere.
Den fartsfylte romanen ble skrevet av Nordahl Grieg og Nils Lie, men gitt ut under pseudonymet, Jonathan Jerv, i 1923. Boken, som ble lansert 1. Påskedag med førstesideoppslag i Dagsavisen, med overskriften ”Bergenstoget plyndret i natt” skulle vise seg å bli en knallsuksess, og starten på en lang tradisjon med påskekrim her til lands.
Første fire år senere, på en bar i Shanghai, møter Nordahl Grieg bergenseren Thorvald Isdahl, og ideen om å lage film av boken fødes. På norske kinoer i 1928 ble Jonathan Jervs tog plyndret igjen, denne gang på stumfilm til pianomusikk og plakattekster.
Spektakulære scener
I filmen er det påkostede og spektakulære scener fra norske vinterfjell, flotte scener fra Finse og langs Bergensbanen, og hovedrolleinnehaverene var to av datidens mest kjente filmskuespillere.
Ada Egede-Nissen og Fridtjof Mjøen levde halve året i Berlin, halve året i Norge.
Nils Klevjer Aas antar at filmens budsjett ville ha vært hatt et omfang i underkant av 20 millioner kroner, hvis den hadde blitt produsert i dag.
Lørdag 28. nobember introduserer han filmen under "Krimdagen" på Litteraturhuset i Oslo. Hele programmet, med debatter, intervjuer og konsert, kan du se direkte:
Publikum ikke modent for krim
Mens boken ”Bergenstoget plyndret i natt” regnes som en spenningsroman med alle de riktige og fartsfyllte ingrediensene, er filmen noe annet.
Det skjedde noe da historien skulle overføres til lerret - en liten justering:
- I stedet for hovedfokus på kupp og røveri, la filmen størst vekt på romansen mellom den vakre direktørdatteren Grete og den kjekke og atletiske tyven Tom, sier Nils Klevjer Aas.
Filmhistoriker Nils Klevjer Aas introduserer filmen, som også vises på Litteraturhuset i Oslo, lørdag 28. November. Han sier at filmpublikummet dengang ikke var like innstilt på krimsjangeren som mange er i dag.
- ”Dette var nok fordi samtiden foretrakk søt musikk og romanser fremfor fart og spenning” sier filmhistoriker Nils Klevjer Aas.
Krim spesial streames lørdag: