Hopp til innhold

Günter Wallraff - forkledd i 40 år

Den tyske forfatteren og journalisten Günter Wallraff har drevet undersøkende journalistikk under falsk navn og i forkledning helt siden 1960-tallet.

Günter Wallraff

Günter Wallraff på bokmesse i Frankfurt i oktober, i forbindelse med en pressekonferanse om bokutgivelsen 'Aus der schönen neuen Welt'.

Foto: John MacDougall / Scanpix/AFP

I dag er hans metoder for å kartlegge diskriminering av utenlandske arbeidere, blitt en journalistisk arbeidsmetode.

I boken, "Schwartz auf weiss", som ble gitt ut i oktober, skildrer Wallraff hverdagsrasismen i Tyskland. Dette har han gjort ved å leve et helt år forkledd som somalier.

Problemer med hudfargen

Han hevder å ha havnet i flere voldssituasjoner på grunn av hudfargen, ifølge boken som også har blitt filmatisert.

-Jeg ble behandlet som et barn, sier han til SVT - Sveriges Television.

Se video: Se Günter Wallraffs forvandling

Samtidig med filmen lanserer Wallraff også en ny bok, "Aus der schönen neuen Welt" (Fra den vidunderlige nye verden).

Dette er en samling reportasjer om urettferdigheter i krisetider, og her omtales blant annet arbeidsgivere som mobber og advokater som utnytter desperate klienter. Wallraffs arbeidsmetoder for å belyse dette er de samme - å utgi seg for en annen.

Günter Wallraff har også tidligere utgitt seg for å være gjestearbeider. I boken "Ganz Unten" fra 1986 kler han seg ut som tyrkisk gjestearbeider i det tidligere Vest-Tyskland. Her rapporterer han om både menneskesmugling og diskriminering.

Spion-anklager

Forfatteren og journalisten Stig Hansén har fulgt Günter Wallraff siden våren 2007, fra han begynnte å jobbe med sitt siste prosjekt. I høst kom biografien "Wallraff".

Wallraffs reportasjebøker har fått rekordopplag og har ført til at han har blitt sett på som en farlig spion.

Les også:

Å bli den andre

Russerne stoppet Wallraff

Liksomsøkere avslører diskriminering

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober