Hopp til innhold

Når nesten opp

Det er klart for "Varsleren", Karin Fossums tiende bok om politimannen Konrad Sejer. Denne serien har gitt Fossum my heder og ros - aller mest for bok nummer fem: "Elskede Poona" fra 2000. "Varsleren" når ikke helt opp, men er allikevel av godt Fossum-merke, mener vår anmelder Leif Ekle.

Forfatteren Karin Fossum. Foto: Laurent Denimal
Foto: Photo: Laurent Denimal

Jeg kan godt innrømme at jeg tenkte ”ikke enda et tapt barn, vel?”, da jeg leste begynnelsen på Karin Fossums nyeste bok om Konrad Sejer og hans våpendrager.

For; det er slik det begynner i denne boken, ”Varsleren”, at det skjer svært dramatiske ting med et åtte måneder gammelt spedbarn mens det ligger under et hekleteppe i vogn en varm julidag og mor står glad og lykkelig på kjøkkenet.

Allment spørsmål

Slik er vi med andre ord inne på kjente tråkk i Karin Fossums diktning – tapet, ofte det verst tenkelige – når barnet blir borte. Helt slik er det imidlertid ikke; denne gangen løftes det det hele til et enda mer allment spørsmål; hva skjer når du tar tryggheten fra et menneske – endog et norsk gjennomsnittsmenneske, det som lever i verdens kanskje aller tryggeste land?

Karin Fossum beveger seg stadig lenger vekk fra den tradisjonelle politiromanen – jeg kan ikke uten videre slå fast når denne bevegelsen begynte, men i den strålende ”Elskede Poona” fra 2000 (den femte boken om Sejer) er i alle fall skrittet tatt for alvor.

Beholder spenningen

Det mest interessante er i denne sammenhengen kanskje at mens bøkene beveger seg bort fra klinisk beskrevne arbeidsmetoder og behovet for absolutt tilfredsstillende løsninger, fortsetter de å beholde en spenning og en kretsing rundt hva forbrytelse er og hvilke konsekvenser den får eller bør få. Som i forgjengeren, som knapt var en kriminalbok i det hele tatt, er det også i ”Varsleren” høyst diskutabelt hva rettferdigheten består i, og om den er oppnådd når siste side er lest.

Fossum får dette til gjennom å presentere leserne for enda en outsider, en utstøtt en nesten-paria i det vesle bygde-litt-by-samfunnet hun har så godt grep om. En ung gutt på 17 som knapt har mer enn en moped og en gammel bestefar i livet. Resten er stusselige greier. Han er lei all den tryggheten han ser rundt seg, men som aldri omfatter ham. Han vet også hva han skal gjøre med det.

Uviktig om det er krim

Om det ikke har gått frem allerede; ”Varsleren” er enda en svært vellykket bok fra Karin Fossums hånd. Og, om jeg får ri en kjepphest et lite øyeblikk; den viser igjen at om romanen er god, så er det temmelig uviktig om den er en krim eller ikke. Dersom Karin Fossum i tillegg var enda forsiktigere med å forklare leserne sine hva personene tenker, føler og stolte helt på seg selv, språket og leseren, ville det snart være duket for enda et mesterstykke på høyde med ”Elskede Poona”.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.