Hopp til innhold
Anmeldelse

Mer uhygge fra Östersjöen

Johan Theorins krimroman «Nattefokk» er en enda mørkere oppfølger til «Skumringstimen». Historien utspiller seg om vinteren på en værhard øy i Östersjöen. Og nettopp uværet skaper en uhyggelig atmosfære. Men denne spenningsromanen har også en åndelig dimensjon.

Johan Theorin
Foto: Nicke Johansson
Bok

«Nattefokk»

Johan Theorin

Oversatt av Kari Bolstad

Krim

2009

Gyldendal

Hør: Studiosamtale om Nattefokk - (Bok i P2 01.04.2009)

En ung mann fra Åland sa en gang til meg at det aller fineste med å bo og leve akkurat der var høst- og vinterstormene. Det han likte så godt var den rå og totale maktutøvelsen som vinden og havet setter i gang før vinterkulda, stillheten og isen tar over. Jeg kom til å tenke på denne ålendingen da jeg leste Johan Theorins andre bok fra øya på motsatt side av Östersjöen, i retning sør-vest mot Öland.

Værhardt landskap

"Nattefokk"

Johan Theorins krimroman 'Nattefokk' er oversatt av Kari Bolstad.

Foto: Gyldendal

Boken ”Nattefokk” inneholder mye av det den unge mannen også snakket om, nemlig den svære himmelen, det vindfeide landskapet, havisen, og altså de ugjennomtrengelige stormene.

I Ölands tilfelle gjør voldsomme snøfall øya ufremkommelig på få timer. Øysamfunn som de i Östersjöen er uten unntak uløselig knyttet til sjøen, skipsfart og handel, velstand for noen, slit for mange og en stoisk avhengighet av været.

Historien kulminerer i et slikt enormt fokk i vår egen tid. Den starter med et annet som fant sted vinteren 1846, mens fyrbyggerne var i gang med å reise de to tvillingfyrene på Åludden. De uferdige byggene ble spart, men frakteskuta "Christian Ludwig" av Hamburg forliste.

I land drev druknede sjøfolk og enorme mengder tømmer. Det var nok trevirke til å bygge den store gårdsbygningen på Åludden, som lenge skulle huse fyrvokterne og deres familier. Men var det lurt å bygge bolighus av tømmer som druknende sjøfolk hadde klamret seg fast til – for ikke å si, flytte inn der i vår tid?

Et åndelig innslag

Allerede nå er vi ferd med å røpe at i denne romanen er de levende ikke alene om å rå grunnen. Det er da også i takt med tiden. Pussig nok, vil mange mene at en av årets beste kriminalromaner til påske har et visst åndelig innslag – eller kanskje vi rett og slett skal ta bladet fra munnen og snakke om gjengangernes rolle. Særlig ved juletider har de en hang til å komme tilbake, sier sagnet, til gården på Åludden.

Gerlof Davidsson kjenner vi fra Theorins første bok, ”Skumringstimen”. Den gamle sjøkaptein og "self made man" i fraktrederbransjen tar de dødes gjøren og laden med ro. Han er ikke opptatt av om han tror på det eller ikke, han vet bare hva han selv har sett og opplevd og hva folk har fortalt. Hans talent, nå som han ettertrykkelig er pensjonist, ligger uansett i logisk tenkning og en ubendig nysgjerrighet, som kan bli direkte pinlig for hans brordatter, den nyslåtte lokalpolitikonstabelen Tilda.

Uansett er det Gerlof som endelig slår fast at det er snakk om mord og ingen drukningsulykke når Katrine Westin blir funnet død i sjøen. Den unge kvinnen hadde sammen med familien kjøpt gården på Åludden for å pusse den opp og bo der.

Inngående kjennskap til miljøet

Det er mange elementer som bidrar til å gjøre denne romanen til en flott opplevelse. Det har med inngående kjennskap til og innsikt i et tett, lite miljø å gjøre - både det som var og det som er der i dag. Respekten for det harde livet folk har levd på og nær havet opplyser hele fortellingen.

På merkelig vis makter Theorin å bringe sagnene og de dødes nærvær inn i romanteksten uten at det blir påfallende "new agersk" eller noe annet slitsomt. Og når fokket endelig kommer over ølendingene, skyter handlingen fart for alvor. Hva som er mest spennende av det som skjer ute i snøfokket eller det som skjer i de dødes eget rom, er jeg ikke helt sikker på.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober