Hopp til innhold

- Kraftfull, slående og medrivende

Forholdet mellom bok og film kommer trolig til å bli diskutert så lenge de to eksisterer – ikke minst spørsmålet: var filmatiseringen bedre eller dårligere enn boken?

Kate Winslet og Leonardo DiCaprio i "Revolutionary Road"

Kate Winslet og Leonardo DiCaprio i filmversjonen av 'Revolutionary Road'.

Foto: Francois Duhamel

Les flere litteraturnyheter her

Denne gangen har vi imidlertid en filmatisering å takke for at en bok omsider kommer ut på norsk. Vi snakker om Richard Yates og hans debutroman ”Revolutionary Road” fra 1961.

En etterlengtet julegave
En litt forvokst småby vest i staten Connecticut i 1955, i et ganske nybygd villaområde – der ligger Revolutionary Road. Frank H. Wheeler og kona April, begge i slutten av 20-årene, bor der med de to ungene sine. Han; rundfjeset, med et oppvakt utseende, pendler til New York og den mest kjedelige jobben en kan tenke seg. Hun; en langhalset kvinne med en parisisk skjønnhet som ikke den elendigste lyssetting kan ødelegge når hun står på amatørteaterscenen i starten av fortellingen.

Richard Yates

Richard Yates.

Foto: Oktober forlag

Å lese Richard Yates for første gang bortimot 50 år etter utgivelsen, er som å få den julegaven du ikke fikk som ti-åring fordi den ble borte i posten, men på mystisk vis dukket opp etter alle disse årene. Forskjellen er bare den at Yates fremstår like kraftfull, slående og medrivende som han må ha gjort da han rev kritikerne med seg og var nær ved å få National Book Reward for debutromanen. I 1961 – i konkurranse med blant andre Joseph Hellers «Catch 22».

Forbløffende reise
Å bli med inn i Yates´ historie om helt alminnelige mennesker i helt alminnelige hus i helt alminnelige liv er en forbløffende og intens reise som ligger teateropplevelsen nær – uten noengang å bli teatralsk eller kunstlet. Som å sitte utenfor glassveggene i et akvarium å se inn på virkelige hendelser utspilt i sann tid. Der og da, altså. Så spill-levende at du vil strekke hånden gjennom glasset, boksiden, og ta på, delta – når skallet av alminnelighet sprekker og Yates viser sin leser hvor store dyp det er i de fleste av oss, demonstrert, eksemplifisert ved April og Frank Wheeler, ved venneparet deres, ved den eldre megleren, hennes tunghørte mann og sønnen deres; den ubehagelig frittalende, aggressive med kjennelsen gal. Han som av sin forfatter har fått den klarsynte narrens rolle – den som ser og sier tingene som de er.

Revolutionary Road

'Revolutionary Road', Oktober forlag

Foto: Oktober forlag

Presist fortalt
Mens April sakte går i hundene og Frank utvikler sin allvitende selvrettferdighet og sitt evinnelige snakk uten lytting til psykopatiske høyder, utvikler det hele seg til en tragisk historie av klassisk format, der ingen er uskyldige. Hele veien like brutalt, utspekulert enkelt, usentimentalt og presist fortalt.

Skulle det vise seg at Leonardo DiCaprio og Kate Winslet ikke klarer å fylle Frank og Aprils sko helt og holdent; vær glad da, for at boken finnes der nå. Like knakende god - uansett filmens kvalitet. Og; det finnes seks Yates-romaner til og en mengde noveller.

«Revolutionary Road» er utmerket oversatt av Agnete Øye.

Les Filmpolitiets anmeldelse av filmen

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober