Reiseskildringen "Tyskland, en reise" er ikke helt lett å komme inn i. Isteden for å åpne med å fortelle hvorfor han vil reise i Tysklands grenseområder, åpner han med poetiske beskrivelser av forfatteren der han plasker i elva Rhinen - i november.
Hutre, hutre....
Så er det bare å henge med så godt man kan - gjennom relativt obskure småsteder som Emmerich, Gronau, Barth, Ahrenshop og Arnemünde. Den 56 år die Welt-journalisten beveger seg sakte fra grensen mot Beneluxlandene i vest over østersjøbyene i nord, ned mot de bøhmiske skogene i øst, før han lander i dypeste Bayern.
Rastløst reisende ensomme menn
Wolfgang Büscher skriver seg inn i den etter hvert ganske omfattende tradisjonen av ensomme menn som reiser rastløst rundt på egen hånd. Ja, de er stort sett menn, i alle fall de som kommer ut i Aschehougs påkostede og elegante serie med reiseskildringer. Av 21 utgivelser i den såkalte Spor-serien, er bare EN skrevet av en kvinne.
I denne eksklusive gutteklubben har Wolfgang Büscher helt klart sin egen særegne stemme. For Büscher gjenoppdager det utrendige Tyskland. Lenger bort fra de portugisiske kaffebarene i Berlin er det ikke mulig å komme. Dette er det Tyskland vi hastig reiste gjennom på 80-tallet for å komme til Italia.
Wolfgang Bücher er veldig god til å la teksten sin leve i nuet, mens han går. Er han morsom? Nei, men han er helt klart underfundig, noe som kommer godt fram når han ankommer den østtyske industribyen Chemnitz, som tidligere het Karl Marx Stadt.
Lebensschmerz
Hvis ikke den vestlige melankolien var i østtyskland før, så kom den definitivt til landsdelen sammen med Wolfgang Büscher.
Hele denne reiseskildringen er gjennomsøkket av mannlig Lebensschmerz. Det å skildre dette landet gjennom å dels å gå eller ta bussen langs Tysklands 4000 kilometer lange yttergrense var kanskje ikke så dumt allikevel. Når jeg først venner meg til forfatterens seige tempo, oppdager jeg også alt som ligger skjult under tåkete overflaten.
Der skjuler det seg sadistiske fangevoktere i konsentrasjonsleire jeg aldri hadde hørt om før, og kvinner som selger seg til tyske trailersjåfører i vinduene i det gamle Sudettyskland. De er der alle sammen, innhyllet i novembertåke, og skildret med distanse av en tysk, melankolsk journalist.