Hopp til innhold

Renberg går i strupen på kritiker

– Sitter det så langt inne å åpne opp for det du ikke kan fordra, spør Tore Renberg i et debattinnlegg i Morgenbladet. Det er avisas egen bokanmelder som får så det synger.

Tore Renberg

Tore Renberg mener anmelder Bernhard Ellefsen er ute etter han som person og at Ellefsen mangler evnen til selvstendig tenkning.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

I dagens debattinnlegg gjør Renberg det han selv mener er det mest ulekre en forfatter kan gjøre, nemlig å ta kraftig til motmæle mot en anmelder som har gitt han dårlig kritikk:

– Jeg sier herved fra meg høfligheten jeg så lenge har klamret meg til, og når jeg gjør det, kan jeg si: Bernhard Ellefsen, litteraturen er rikere enn ditt kvalitetsbegrep.

Bakgrunnen for Renbergs harmdirrende irettesettelse av kritiker Berhard Ellefsen er hans anmeldelse av Renberg siste roman " Angrep fra alle kanter". Der konkluderer Ellefsen med at det er en ærlig sak å skrive formelpreget underholdningslitteratur:

  • "Men at erklærte forbilder som Honoré de Balzac, Selma Lagerlöf eller Halldór Laxness (som Renberg skriver om i På fest med litteraturen) har noen berøringspunkter med fortellingen om Hillevågsgjengen, makter jeg ikke å se."

Renberg mener derimot at Ellefsen ønsker å ta han som person og gjøre litteraturen han verdiløs:

– Det lyser lang vei at du er personlig fornærmet på meg, som det lyser lang vei at du ikke har greie på litteraturen jeg skriver. Ikke klarer du å se at det er en kollektivroman, ikke ser du hvilket sjangerblandende prosjekt jeg har gående, ikke ser du det poetiske prosjektet, ikke det retoriske, ikke det romantekniske.


Strålende med debatt

– Jeg synes det er strålende at Renberg tar seg tid til å skrive et energisk innlegg om dette og ikke bare slenger ut noe på sosiale medier. I andre sammenhenger har jeg oppfordret forfattere til å svare offentlig på anmeldelser. Intens polemikk hører litteraturen til og viser at noe faktisk står på spill, sier Ellefsen.

Ellefsen mener at Renberg har et poeng når har stiller spørsmål om anmelderne virkelig ser bøkene de anmelder fra flere ståsted:

– En kritiker må hele tiden utfordre seg selv og sine egne forutsetninger, slik Renberg påpeker. Han hevder at jeg var forutinntatt i min anmeldelse av hans seneste bok, og det er jeg uenig i. En kritiker går ikke rundt med planer om «å ta» forfattere, det ville jo ha vært latterlig.

Ellefsen, som er født i 1984, er utdannet litteraturviter og holder i disse dager på med en doktorgrad om amerikansk litteratur. Det er ikke første gang han får respons fra forfattere:

– Dette er en del av den litterære samtalen. Men vi må huske på at en anmeldelse ikke er henvendt til forfatteren, den er rettet til alle interesserte lesere. Og avisens lesere må vurdere argumentene mine, og gjøre seg opp sin egen mening. At en kritiker leser med sine egne følelser og sin egen personlighet er selvsagt.

Forbanna - ikke hårsår


Tore Renberg nekter for at han er hårsår på spørsmål fra NRK:

- Nei, jeg er ikke hårsår. Det er bare det at jeg kunne skrevet denne anmeldelsen selv, før den kom på trykk. Det mener jeg viser at alt det man forbinder med Tore Renberg står i veien for Bernhard Ellefsens lesing av min bok, og at han ikke har gjort seg opp egne tanker rundt denne boka. En kritiker skal anmelde boka og ikke forfatteren. Det mener jeg ikke er blitt gjort i dette tilfelle. Nå ble jeg forbanna og tenkte at det er på tide å ta igjen og ta opp debatten om hva kritikk skal være.

– Men Ellefsen hevder at det er det han har gjort?

– Det er greit at han ikke kan fordra boka, men jeg mener han anmelder fra et for trangt ståsted. Andre kritikere viser at de leser tekstene med mere bredde. Ellefsen tar for mye utgangspunkt i sin egen smak. Han liker ikke sjangeren jeg skriver i og han kan den heller ikke. Da lurer jeg på hva poenget med anmeldelsen er. Og hvis han ikke forstår utgangspunktet for det jeg skriver så er han inkompetent til å anmelde nettopp denne boken.

Renberg innrømmer at det er følsomt å gi ut en bok.

– Klart det er mange følelser i sving, men jeg har vært så lenge i gamet at jeg som sagt ikke er hårsår. Men jeg mener dette er en anledning til å diskutere hva som er selvstendig tenking, den selvstendige tenkingen som jeg mener mangler i Ellefsens anmeldelse. Men det er den selvstendige tenkningen som både det å være en forfatter - og en anmelder - handler om.

Knut Hoem og Trygve Svensson om Tore Renbergs (bildet) svar til kritikeren som slaktet ham. (Sendt i Kulturhuset 8. des. 2014)

Kulturhuset: Knut Hoem og Trygve Svensson om Renbergs svar til kritikeren som slaktet ham. (Sendt 8. des. 2014)


Var slik selv

Renberg skriver i sin kronikk at da han var yngre var han selv en slik anmelder som han anklager Ellefsen for å være, men at han har endre seg med årene:

  • Jeg var også god å ha med å gjøre fordi jeg ofte slaktet. Alle som har vært i nærheten av media, vet at slakt er en bestselger. Ikke minst innad i en redaksjon er det slik det fungerer: Den som slakter, blir høyt skattet av redaktørene. Dette var, i en kort periode, meg. Jeg var, i en kort periode av det unge livet mitt, Bernhard Ellefsen. Imidlertid begynte jeg hurtig å gå lei av å være Bernhard Ellefsen.


Ellefsen drar på smilebåndet av disse beskrivelsene:

– Jeg føler meg nok ikke som den unge Renberg, og jeg tror ikke at jeg noen gang blir «moden» på den måten Renberg ønsker seg.

Bernhard Ellefsen er Årets litteraturkritiker 2014

Bernhard Ellefsen ble i år kåret til Årets litteraturkritiker 2014

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP