31.07.2014

Skeptisk til ny søkemotor

Schibsteds nye storsatsing, en ny norsk søkemotor på internett, møtes med skepsis fra eksperthold. Mediekonsernet håper å kapre norske nettbrukere fra den internasonale søkermotoren google.

Av:
Mari Allgot Lie
/
Kristin Vold

Det er bare få uker til Schibsteds norske søkeportal kommer på markedet. Når 50-millioner satsingen fra mediekonsernet lanseres, er det med ambisjoner om å ta opp konkurransen med den amerikanske giganten google.

Google får ofte kritikk for å prioritere store selskaper, og Schibsted mener deres søkemotor vil være mer tilpasset norske nettbrukere.

For Schibsted skal ha en redaksjonell stab som til enhver tid skal prioritere nettsidene ut fra hva de tror norske brukere er mest interessert, forteller Mikal Rohde i Schibsted søk.

Skeptisk

Universitetslektor i informatikk ved Universitetet i Oslo, Gisle Hannemyr, er skeptisk til Schibsteds nye søkeportal, og tviler på om de greiere å utfordre Google.

- Jeg tror ikke de vil ha kapasitet til å gjøre dette, hvis ikke de setter inn 300-400 mennesker for å gjøre det. Når søkemotorene var relativt nye, så var det en slags krig mellom de som var redaksjonelt basert og de som hadde robotsøk. Vinneren er helt klart robotsøket. Det er interessant at Schipsted tar opp hansken og tror at de kan holde tritt med den enormt store og omskiftelige verden som Internett representerer.

Kulturnytt, NRK P2, 28. september 2005

Lyd og video