Hopp til innhold

Selburoser fra Dolce&Gabbana

I høst er det norske strikketradisjoner som gjelder i kolleksjonen fra de italienske designduoen Dolce&Gabbana.

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11
Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Marianne Jemtegård

Marianne Jemtegård, redaktør i Vixen.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Domenico Dolce og Stefano Gabbana er kjent for sine luksuriøse moteplagg som selges over hele verden. På klærne de har laget for denne høsten og vinteren er norske strikkemotiver svært synlige.

Her er selburoser og setesdalsaktige border, lus og reinsdyr.

– Dolce og Gabbana og D&G-merket er veldig flinke til å bruke historien, enten det er sicilianske mafia-tradisjoner med sorte blonder i Dolce&Gabbana, eller lusekofter D&G-kolleksjonene. Jeg syns det er kjempemorsomt, sier redaktør Marianne Jemtegård i motemagasinet Vixen.

Mange av de internasjonale motehusene går nå tilbake til røttene, og satser på det litt enklere denne høsten og vinteren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Ikke bare den åttebladsrosen fra Selbu, men andre norskliknende tradisjonsmønstre var å se på catwalken da Dolce&Gabbana vise mote for høsten og vinteren 2010/2011.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

– Det er litt sånn tilbake til det gode, gamle, tradisjonen, og det som er trygt og godt. Det ser man generelt i motebildet for høsten også. Det er veldig mye tilbake til det praktiske, tilbake til det fornuftige. Det er enten kamelfrakker og enkle, beige ting for storbygarderoben, eller after ski-garderoben som virkelig får sin renessanse denne vinteren her, sier Marianne Jemtegård.

Hør innslag fra Kulturnytt

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Igjen er internasjonale designere inspirert av norsk folklore.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

– Tøft å se

Moteskaperne Simen Staalnacke og Peder Børresen i Moods of Norway har lenge laget klær inspirert av norske mønstre og bygdekultur. De syns det er kult at internasjonale motehus følger etter.

– For oss er det egentlig veldig positivt, for det er jo det at de store motehusene tar tak i norske mønstre, eller nordiske mønstre. Det er morsomt at hele verden ser opp til Norge og vår strikketradisjon, sier Peder Børresen.

– Det at Dolce&Gabbana, som er et så enormt stort motehus, tar tak i det, skaper jo trender. Dette blir en kjempestor global trend. Det er litt tøft, mener Simen Staalnacke.

– Og så er det morsomt å se strikkmønstrene på nye ting. Nordiske strikkemønstre har vi nå sett på alt fra surfeshorts til sko. Det dukker jo opp på ymse steder, da, sier Børresen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11

Åttebladsrose á la Selbu preger Dolce&Gabbana høst/vinter 2010/11.

Foto: ALESSIA PIERDOMENICO / REUTERS

Lag din egen versjon

Men skulle siste mote fra Milano bli litt i stiveste laget for en norsk lommebok, fins det et alternativ. Marianne Jemtegård har løsningen:

– Nå tar du en strikkegenser og bruker den som vanlig genser. Så tar du en annen genser og klipper av ermene, og gjør dem til leggvarmere. Selve bolen på genseren gjør du om til et som miniskjørt, så har du helt komplett D&G-stil for vinteren 2010/2011.

Domenico Dolce og Stefano Gabbana

Domenico Dolce og Stefano Gabbana.

Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)