Prinsesser som sover i 100 år, for så å vekkes av en prins, er ut. Nå skal barn i barnehagen lære om prinser som forelsker seg i gutter. Ambisjonen med prosjektet er å utvide barns kjønnsidentitet gjennom eventyrene.
– Forskning viser at foreldre og barnehageansatte er med på å reprodusere tradisjonelle kjønnsmønstre. Målet med vårt arbeid er å utvide gutter og jenters handlingsrom i barnehagen, sier Ole Bredesen Norfjell, ansvarlig redaktør for undervisningshefte til
.Ensidig rollemønster i eventyr
– Hvorfor er det viktig å lære barnehagebarn om homofili?
– Fordi det er en del av verden. Flere og flere barn vokser i dag opp med homofile og lesbiske foreldre.
Ifølge
har regjeringen nå startet arbeidet med å overføre den kjønnsnøytrale samlivsideologien til barnehagen. Dette med et nytt undervisningshefte, som går til ansatte i barnehagen og advarer mot det ensidige kjønnsrollemønsteret i tradisjonelle eventyr.For å motvirke ensidige kjønnsrollemønstre blir ansatte bedt om å bruke bildebøker med helt andre eventyrskikkelser, eksempelvis to konger som gifter seg, og prinser som forelsker seg i gutter.
Det er stiftelsen
(Ressurssenter for menn) som står bak undervisningsheftet. De har fått 150.000 kroner i støtte fra Regjeringen. I tillegg kommer fire millioner som Reform mottar årlig i statsstøtte fra Barne- og likestillingsdepartementet.– Virker mot sin hensikt
Familiepolitisk talsmann i Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, mener denne typen undervisning virker mot sin hensikt, og at det bidrar til å svekke likestillingen.
– Jeg synes ikke man bør formidle holdninger om at det er helt naturlig for menn å gi fra seg arveanlegget sitt for at andre skal få barn, og dermed si fra seg ansvaret for sine egne barn. Det svekker likestillingen, sier Håbrekke.
Han mener slike tanker bygger ned holdningene man har arbeidet lenge for å få på plass i det norske samfunnet.
– Det viktigste som har skjedd på likestilligsområdet de siste årene, er at vi har fått menn til å ta ansvar for sine barn, mener Håbrekke.
Han sier at det er viktig og bra at man jobber med respekt for toleranse i barnehagen og skolen, men at man må være varsom med å påvirke identitet og holdninger hos så små barn.