- Dette er en fantastisk anerkjennelse og forsterker motivasjonen til å ta NRK.no til neste nivå, sier sjef for nye medier i NRK, Sindre Østgård.
Juryens begrunnelse var slik:
«Årets nettsted har det siste året fått tydeligere nyhetsfokus, renere design og enklere navigering. Nettstedet har et bredt innhold med nettradio, nett-tv og egne nettsider for barn. Nettstedet har spennende samarbeidspartnere som de klarer å lage gode tjenester med, som UT og YR. Kombinasjonen av å få fram sine spesialområder og samtidig lage gode tjenester med samarbeidspartnerne, gjør at juryen finner akkurat dette nettsteder verdig som Årets nettsted.»
Stor stas
For omtrent et år siden restrukturerte NRK sin nettorganisasjon, forsterket laget og fikk på plass en ny ledelse. Dette har blant annet blitt synlig med ny forside, utvikling av nett-tv og beta-lansering av UT.no. Og det er mer i vente.
– Vi har bygd om forsiden for å møte publikums forventninger og gi en bedre opplevelse. NRK.no skal være mer prioritert og alltid formidle det viktigste i verden, Norge og NRK akkurat nå. Dette synes publikum å sette pris på; siden lansering høsten 2009 har vi sett en eksplosiv vekst i antall brukere og de kommer stadig oftere tilbake for mer. Dette bidro til at hele NRKs nettilbud vokste med 29 % i fjor.
En lagseier på tvers i NRK
– Dette er en anerkjennelse til dem som brenner for internett i NRK. Som mediehus har vi tatt noen viktige skritt for å fylle en viktig rolle på nett, men vi har fortsatt et betydelig utviklingspotensial, sier Østgård.
Nye utfordringer
- Dette er moro, og gir ny energi i jobben for å bli enda bedre. Vi må bare fortsette å utvikle innholdet vårt, forbedre innpakningen og funksjonaliteten; alt for å gi en bedre brukeropplevelse, sier frontredaktør for NRK.no, Frank Gander.
Han kom som redaksjonell leder til NRK fra Aftenposten høsten 2009 for å forsterke satsingen på nett.
Nye strukturer
– NRK er tradisjonelt organisert for å produsere radio og tv, og det er nødvendig å tenke nytt og fleksibelt for å ta en ledende posisjon på nett og nye medier, legger Østgård til, og sier at nettopp dette også er NRKs styrke.
– Det er på det multimediale området vi kan skille oss fra de øvrige nettavisene, både når det gjelder nyhetshendelser og bakgrunnsmateriale fra vårt rikholdige arkiv som vi kontinuerlig arbeider med å legge til rette for publikum.
– Utfordringen nå er å videreutvikle tilbudet med unik nettjournalistikk og bli best i landet på opplevelse og multimedia i nye formater. Heldigvis har NRK et dyktig lag som leder an i arbeidet.
Din mening er viktig for NRK.no
Fra midten av september blir NRK.no reklamefritt. Denne anledningen skal vi bruke til å gi publikum et enda bedre redaksjonelt tilbud, og vi er lydhøre for hva de ønsker seg, sier Østgård.
Han stiller derfor i nettmøte torsdag kl. 12 for å ta i mot ideer og meninger om nettstedet. Hva er viktig for deg som bruker NRK.no? Er det nyhetene, nett-tv, programoversikt eller brukerskapt innhold som for eksempel hos
eller .- Les også:
- Les også: