Hopp til innhold

NRK kutter nettreklame

NRK kutter i løpet av året ordinær bannerannonsering på nett. Det besluttet styret i NRK på et styremøte onsdag.

Kringkastingsrådets nye leder May-Helen Molvær Grimstad og kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas, her sammen med kringkastingsrådets leder May-Helen Molvær Grimstad.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

– En av grunnene er at nye medier og internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.

– Finansiering via lisens

Sindre Østgård

Sindre Østgård

Foto: NRK

Onsdag hadde styret i NRK en prinsipiell diskusjon om hvorvidt NRK.no skulle fortsette og delfinansieres av reklamepenger, og styret besluttet at NRK skal kutte reklamesalget.

NRK må ifølge Bjerkaas oppfylle eksisterende avtaler, men bannerannonseringen på NRKs nettsider vil forsvinne i løpet av 2010.

– Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen, sier Sindre Østgård som er sjef for nett og nye medier i NRK.

Kritisert for reklame

NRKs reklamesalg på nett har blitt kritisert av øvrige medieaktører.

– Vi har vært følsomme for den debatten som har rast og når de kommersielle er i store vanskeligheter og mener at en del av det skyldes NRKs inntekter på nett, så har vi lyst til å framstå som en lyttende organisasjon og tar hensyn til det, sier Bjerkaas, men han avviser at NRK nå kutter reklamesalget for å være grei med konkurrentene.

NRK-plakaten gir NRK tilgang til å ha reklame på nett. Bjerkaas understreker at NRK ikke har gjort noe ulovlig ved å selge reklameplass på blant annet NRK.no.

– Vi har hatt adgang til å ha reklame på nett som en del av våre rammebetingelser. Debatten har gått på hvorvidt vi tok maten fra de kommersielle i en tid hvor de kommersielle strevde voldsomt. Når vi har såpass sikkert inntektsgrunnlag som lisensen gir, så har vi funnet grunn til å høre på den delen av debatten.

NRK kan ha reklame på Internett, med unntak for nettsider som har barn som målgruppe. NRK skal tilstrebe et tydeligst mulig skille mellom allmennkringkastingstilbudet og kommersielle tjenester tilbudt på Internett. Nedlastingstjenester som tilbys innenfor allmennkringkastingstilbudet skal ikke inneholde reklameinnslag.

NRK-plakaten, §5c / NRK

Mister millioner

Ifølge Bjerkaas får NRK inn rundt brutto 20 millioner i året på å selge reklame på NRK.no.

– Det er ikke all verden, men når du skal ha et budsjett på plass, så er alle millioner viktig. Så det er klart at dette blir smerte, dette betyr noe for oss, sier Bjerkaas.

Selv om Sindre Østgård tror at tapet av millioninntektene vil bli en utfordring, synes han likevel at beslutningen om å kutte ut bannerannonsering er positiv. Ifølge Østgård åpner reklamekutten også for nye muligheter.

- Vi samles torsdag morgen for å diskutere hvordan vi kan lage et enda bedre NRK.no uten reklame. Vi får nå mer plass til godt redaksjonelt innhold som igjen vil komme brukeren til gode.

– Klok beslutning

Olemic Thommessen

Olemic Thommessen

Foto: Høyres Hovedorganisasjon

Stortingsrepresentant for Høyre, Olemic Thommessen, tror brukere av NRKs nettilbud vil oppleve et reklamefritt NRK.no som positivt.

Han har selv vært med og fremmet et forslag om regulering av NRKs reklameinntekter. Forslaget er for tiden til behandling i Stortinget. Med sin beslutning kommer NRKs styre politikerne i forkjøpet.

– Jeg tror dette er en klok beslutning for det skaper et veldig ryddig og greit forhold til de private aktørene. Videre bidrar dette at man kan opprettholde en god konkurranse til NRK, som f.eks TV 2 som jeg tror NRK har hatt glede av, sier Thommessen.

Han mener også at beslutningen vil tydeliggjøre NRKs offentlige ansvar.

Tema også neste styremøte

Reklamefinansieringen av NRK.no var også et sentralt tema da Kringkastingsrådet møttes tidligere i mars.

Nestleder i Kringskastingsrådet Steinar Ness sa den gangen at det ville være et klokt trekk av NRK å gi avkall på inntektene fra reklamesalg på NRK.no. Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas varslet da at saken også ville bli tatt opp i NRKs styre.

Når styret i NRK møtes igjen neste måned, vil reklame fortsatt være tema.

– På NRK.no har vi samarbeid om innholdsproduksjon med andre aktører, også kommersielle, og den problemstillingen skal styre diskutere på neste styremøte. Vi har foreløpig ikke truffet noen beslutning om denne typen samarbeid skal fortsette, sier Bjerkaas.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober