I Nettmøte etter 2. episode av "Klasse 10B" mandag 11.1 kl. 20.15, svarer Ingvill Stedøy-Johansen, mattelærer og Janna Riise på spørsmål fra seerne.
Mattematikkpedagog Ingvill Stedøy-Johansen møter en 10. klasse der svært mange sliter med matematikkoppgavene. Hun må begynne fra grunnen av med både tallforståelse og brøkforståelse, for å gi klasse 10B en ny start.
- Lærerne må tørre å legge pensumkravene til side og i stedet undervise hver enkelt elev på det nivået han eller hun befinner seg på, men det er elevene som må gjøre jobben, sier Stedøy-Johansen.
Matte = vanskelig?
- Jeg forsto ingenting av matten, fordi jeg falt av allerede i 7. klasse. Fortsatt sliter jeg med det faget, fordi jeg hadde så mye å ta igjen, men jeg har blitt bedre, sier Janna Riise.
I 2. episode av "Klasse 10B" går Janna løs på det faget hun helt har mistet motivasjonen i. Klarer Ingvill å motivere henne?
"Klasse 10B", er en norsk dokumentarserie i åtte episoder. Ni pedagoger, kjent for å være dyktige, går inn i en svak klasse. De underviser i et halvt år, for å gjøre klassen til en av landets beste til eksamen på 10. trinn.
Glem Pytagoras!
- Mange av elevene hadde mye å ta igjen, men jeg tror vi har gjort dem bedre rustet til å møte kravene som finnes i videregående skole, sier Ingvill Stedøy-Johansen.
Ingvill Stedøy-Johansen har arbeidet i årevis med å vekke entusiasmen for matematikkfaget hos elever, studenter og lærere. Hun mener at selv veldig svake elever kan løftes, gitt at lærerne er gode og elevene motiverte.
- Det nytter ikke å lære ungdomskoleelever iPytagoras-setninger og 2. gradsligninger hvis de ikke kan den lille gangetabellen. Da må jeg gå mye lenger tilbake, kanskje starte med problemstillinger fra 3.,4.,5.-klasse-pensum, og legge bort læreboka, sier hun.
Kjenn på tallet
I klasserommet hadde Stedøy-Johansen skapet fullt av såkaldt konkretiseringsmateriale, dvs, brøksirkler, ting du kan holde i hendene, plastbrikker og andre gjenstander som gjør oppgavene konkrete.
- Matematiske begreper er abstrakte, og da trenger vi ofte halvabstrakte hjelpemidler - jeg sier til elevene at de ikke skal ha dårlig samvittighet for å bruke dem, sier Stedøy Johansen.
Matematikklæreren fra seriern "Klasse 10B" legger også vekt på å vente med å regne med brøk til elevene har fått forståelse for hva brøk er. Hun forteller at mange elever faller av i matematikkfaget allerede i 3. klasse på barneskolen. Det er akkurat på dette tidspunktet matten begynner å ta i bruk symboler i større grad og begrepene blir mer abstrakte. Derfor er det viktig å legge et godt grunnlag i tallfølelse.