Hele 230 300 lastet ned «Radioresepsjonen»s podkast i uken fra 30. november til 6. desember. Dette overgår den forrige rekorduken, som var under Radioresepsjonens valgvake i september med
Med andre ord en økning på nesten 30 000, og over 50 000 mer enn normalt.
Ingen andre NRK-program er i nærheten av disse tallene. Og trolig ingen andre programmer, for den del.
- SE OGSÅ:
- SE OGSÅ:
Norgesrekord?
Ingen fører statistikk over norske programmer som lastes ned, men på Itunes ligger «Radioresepsjonen» på topp og har gjort det lenge. Derfor tar vi nok ikke hardt i når vi utroper «Radioresepsjonen» til norges mest populære podkast.
Skulle dette vise seg å være feil, hører vi gjerne fra deg i kommentarfeltet nedenfor.
I NRK er det langt ned til andreplass på lista. P2s «Verdt å vite» ligger på innehar den, men ligger over 200 000 nedlastinger fra førsteplassen med sine 24 243 ukentlige nedlasta filer.
- SE OGSÅ:
– Norges mest sympatiske
– Aldri før har Radioresepsjonen hatt så mange nedlastinger, og dette viser hvilken enorm posisjon programmet har. Vi er veldig stolte, sier redaksjonssjef for «Radioresepsjonen», Vilde Batzer.
Hun har ansvar for dem siden i sommer, men er allerede full av lovord om den lille, men populære redaksjonen.
– De er norges mest sympatiske radioprogramledere. Folk har ofte sterke meninger om radioprogramlederne på P3, både i positiv og negativ forstand, men jeg har aldri hørt om noen som ikke liker Radioresepsjonen sier hun.
- SE OGSÅ:
Steinar, Tore og Bjarte, eller «en feit, en lang og en gammel mann», som de selv kaller seg, berømmes også for å promotere podkast-tilbudet aktivt.
– De er flinke til å si det på lufta, og lagde NRKs første promo for podkast (reklame red.anm.), noe som la grunnlaget for suksessen, sier Batzer.
Lytterne har også, ved hjelp av
, fått mulighet til å si fra når podkasten uteblir eller er forsinket, noe de aktivt gjør.– Vi får mange reaksjoner hvis podkasten er forsinka, både i bloggen og i andre kanaler, sier Batzer.
- SE OGSÅ:
Dedikerte og lojale lyttere
Lyttertallene til Radioresepsjonen er også pene. 205 000 unike lyttere er innom hver uke. Daglig er det 130 000 unike lyttere i gjennomsnitt. Altså har de lojale og dedikerte lyttere, ettersom det kun er 75 000 som ikke er innom hver dag.
– Én ting er lyttertall, men podkast er en aktiv handling fra folk som tydligvis har følelsen av å gå glipp av noe hvis de ikke har hørt på dem. Det viser hvor utrolig sterkt «Radioresepsjonen» står blant publikum, sier Batzer.
Den ene av de tre programlederne, Steinar Sagen, er enig.
– Vi har vært størst på podkast siden vi begynte, så vi er vant til følelsen. Tallene viser vel bare at folk vil lagre, eie og oppbevare all bablinga vår. Dette er veldig gøy! sier han.
- SE OGSÅ: