Loven om Ipred (Intellectual Property Rights Enforcement Directive) gjør at film- og plateselskap kan kreve at internettleverandører må levere ut personopplysninger om personer som mistenkes for å laste ned opphavsrettsbeskyttede verk.
Kan få ut personopplysninger
Selskapene har lenge hatt anledning til å skaffe seg IP-adressene til fildelere og de som laster ned ulovlig, men med Ipred-loven kan de nå via domstolene få koblet IP-adressen til personopplysninger.
Den ulovlige nedlastingen av musikk og film skal ha gått ned med 30 prosent etter at loven trådte i kraft tidligere i år. Men nedlastingen har senere økt igjen. Flere nettleverandører lover kundene anonyme IP-adresser, og nå vil også de store leverandørene hindre at personoppysninger blir utlevert.
LES:
Den svenske internettleverandøren Telia vil beskytte kundene sine mot Ipred-loven. De sier de vil lagre så få opplysninger som mulig om kundene sine på grunn av loven.
Vanskeligere for politiet
- Det kan gjøre det vanskeligere for politi og aktoratet til å avsløre barneporno og økonomisk kriminalitiet, men det er prisen man må betale for å beskytte kundenes integritet, sier jurist Patrik Hiselius i Telia til svenske
.Telia skal gjennomgå rutinene for hva de lagrer og hvordan de lagrer kundenes personopplysninger.
- Jo kortere tid vi lagrer personopplysninger, jo vanskeligere blir det for rettsvesenet. Det er ikke bra, men vi lagrer med tanke på kundenes behov, det er der vår prioritet ligger, sier Hiselius.
I Norge har ikke nettleverandørene noe plikt til å levere ut personopplysninger knyttet til IP-adresser til film- og musikkselskapene.
LES OGSÅ:
Kortere lagringstid
For tiden pågår en rettssak i Sverige der Antipiratbyrån, som består av filmprodusenter og -distributører, prøver å få ut navnet på en av Telias kunder ved hjelp av Ipred-loven. Tingretten har forbudt Telia å slette kundeinformasjon. Derfor forsøker Telia nå å finne en måte å lagre så få opplysninger som mulig for at det ikke skal skje igjen.
LES:
- Vi ser på muligheten for å forkorte tiden vi lagrer informasjon, og samtidig opprettholde sikkerhet, kvalitet og kapasitet på nettet, sier Patrik Hiselius.
Flere andre operatører har etter krav fra kundene allerede gjort endringer og kortet ned tiden de lagrer personopplysninger.