Hopp til innhold

Tre av fire lærere har for dårlig tid

«Lærerne»-Lena fortviler over skjemavelde og stadig nye oppgaver . Samtidig mener Utdanningsetaten i Oslo at lærerutdanningen er for svak.

Lena Hansen i Lærerne

Årvoll-lærer Lena Hansen i NRKs serie «Lærerne» er frustrert over stadig flere oppgaver.

Foto: NRK / NRK

I dagens episode av Lærerne fortviler grunnskolelæreren Lena Hansen over at undersøkelser, skjemaer og nye arbeidsrutiner stjeler tid fra selve læringen. På Årvoll skole skal hver enkelt elev i Lenas klasse bli vurdert to ganger i året, i et femsiders vurderingsskjema.


Det innebærer for Hansen at hun hvert år fyller ut 208 sider tekst om sine elever, i tillegg til nasjonale prøver og lokale tester.

- Mange lærere blir slitne. I perioder er det enormt mye papirarbeid, med krav til dokumentasjon, hva som er gjort og hvordan det er gjort. Det går ikke ut over elevene, det går ut over kreftene til den enkelte lærer, sier Lena Hansen til Nrk.no.

Her ser du nettklippet:

Lena Hansen
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Lena Hansen i «Lærerne»: – Slitne av skjemaveldet i skolen

Helga Hjetland, leder i Utdanningsforbundet, mener likevel at både prøver og papirarbeid er nødvendige verktøy.


- Det er jo slik at alle yrkesgrupper de siste ti årene har opplevd økende krav til evaluering og dokumentasjon. Det lærerne melder til oss er at ikke alle steder klarer å finne balansegangen mellom den tid lærerne bruker til rapportering og adminstrativt arbeid, og den tida de skal bruke på elevene, sier Hjetland til Nrk.no.

- Må finne balansen

Serien Lærerne er tatt opp på Årvoll skole i Oslo, og hovedstaden er et av stedene der læreren må forholde seg til en stadig økende papirmengde.

Se hele episode fire av «Lærerne» her


- Måten læreplanen er oppbygd på er at lærerne må lage lokalt utarbeidete planer og tester. En del av denne dokumentasjonen må de venne seg til å lage, men en del av det, særlig i Oslo, går langt utover det som skjer i resten av landet, sier hun.


Årsaken er at Oslo-skolene både må forholde seg til nasjonale prøver, og samtidig til Oslo-prøvene i naturfag og matematikk, i tillegg til et vurderingsskjema som utgjør del av kommunikasjonen med foreldrene.


- Det blir mye papir- og administrativt arbeid. Til en viss grad vet jeg at lærerne i større grad må venne seg til en rapporteringskultur, men det gjelder å finne balansen slik at det ikke går ut over lærernes energi, at det ikke går ut over den enkelte, sier Hjetland.


- Vi må jobbe sammen alle vi som er opptatt av skolen for å ha det ene for øye at det er ungenes og elevenes læring som står i fokus. Vi må stille oss spørsmål ved hver enkelt nye test, vurdering, dokumentasjon og arbeidsmetode om det tjener elevenes læring, sier hun.

Se hele episode fire av «Lærerne» her
- Skal gi struktur


Elin Reite, avdelingsdirektør for faglig utvikling og kvalitet i Utdanningsetaten i Oslo, mener lærerrollen er endret, og at papirarbeidet må få en sentral plass i lærergjerningen.


- Lena Hansen er spesielt kritisk til vurderingsskjemaene som skal fylles ut, åtte sider for hver elev i året, til sammen 208 sider i året. Hva sier du til det?


- Det ser voldsomt ut, men det er arbeid som må gjøres av læreren uansett, uavhengig av hvor hun velger å skrive det ned. Dette skjemaet og denne systematikken er utviklet i nært samarbeid med skolene, og det er laget for å bidra til systematikk og struktur i elevsamtalene, sier Reite til Nrk.no.


- Det er viktig ikke å se på det som papirarbeid, men et hjelpemiddel for læreren. Det skal gi forutsigbarhet og støtte til foreldresamtalene, sier hun.


- Lærerutdanningen for svak


Selve skjemaet er utviklet i nært samarbeid med lærerne, og det er en del av det lokale arbeidet i Oslo.


- I dagens episode av Lærerne uttrykker Lena at den enorme mengder papirer gir henne dårligere tid til å følge opp det som kommer fram i skjemaet?


- Lena Hansen må forholde seg til sine elever, og hun må uansett ha kunnskap om hva elevene kan og hva de må arbeide mer med, dette må hun også kommunisere til foreldrene på en strukturert og forståelig måte, sier Reite.


- Det som er viktig å understreke når det kommer til arbeidet med å fylle ut disse skjemaene er at dette er dokumentasjon på et arbeid hun må gjøre uansett.


- Men undersøkelsen «Tidstyvene» fra i år slår fast at lærere opplever at de har svært mye dårlige tid til å gjøre jobben sin nå enn tidligere?


- Jeg tror den rette adressaten for den kritikken er lærerutdanningen. Den er for svak til å møte de kravene som tillegges vekt nå, med hensyn til krav om dokumentasjon og foreldrenes forventninger om tilbakemeldinger. Derfor har vi også i Oslo en forsterket lærerutdanning som skal sikre at lærerne har denne kompetansen, sier hun.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter