Avtalen mellom EBU og Telenor er undertegnet, men beløpet er ennå ikke klart. På pressekonferansen i dag kom det frem at det dreier seg om et tosifret millionbeløp.
Telenor er en av fire hovedsponsorer for Eurovision Song Contest 2010, som dermed finner sted på Telenor Arena.
- Les:
De tre arrangementene, semifinaler den 25. og 27. mai og finalen den 29. mai 2010, vil bli sendt direkte og blir levert av NRK.
– Vi har ingen ting med valg av sponsorer å gjøre, men når det først skulle bli en norsk hovedsponsor er det hyggelig at det er Telenor, sier Jon Ola Sand, prosjektleder for den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix 2010 (ESC).
I den europeiske kringkastingsunionen er de svært glade for å kunne ønske Telenor velkommen som offisiell sponsor av Eurovision Song Contest 2010.
– Telenor-konsernet er et foregangsselskap når det kommer til teknologisk utvikling og er ledende innen sine områder. På denne bakgrunnen ser vi frem til et suksessfullt samarbeid, kommenterer Bjørn Erichsen, Director Eurovision TV i en pressemelding.
Direktesendinger
Telenor begynner nå arbeidet med å utforske og utvikle mulige tjenester i forbindelse med arrangementet.
– Telenor er veldig fornøyde med dette. Vi ser det ikke kun som en utgift. Her ligger det masse merverdi for Telenor, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor, til NRK.
Eurovision Song Contest har lange tradisjoner, og går tilbake til år 1956. Det er et av få pan-europeiske TV-programmer som sendes direkte via Eurovisions satellittnettverk i beste sendetid, og det blir fulgt av rundt 125 millioner seere over hele Europa.
Mer enn 150 millioner
Til tross for at avtalen mellom Telenor og EBU nå er sluttført, løser ikke dette NRKs økonomiske utfordringer i forbindelse med arrangementet. Økning av lisensen og inntekter fra billettsalget til finalen skal hjelpe NRK å komme i mål.
Ennå vet ingen hvor mye Eurovision Song Contest 2010 i Telenor Arena vil koste. Ifølge Hans Tore Bjerkaas blir den totale kostnadsrammen for NRK minst like dyrt som i Finland i forfjor. Da var prisen på 150 millioner.
– Men det blir nok dyrere enn som så, sier kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas.