Et bokomslag har vakt oppsikt i bokbransjen i USA.
Det dreier seg om den amerikanske utgaven av boken «Løgner» av den australske forfatteren Justine Larbalestier.
I teksten er hovedpersonen en ung, svart pike med kort hår. Men på omslaget er hovedpersonen en ung, hvit pike med langt hår. Og det har ikke gått upåaktet hen.
Det avgjørende omslaget
Et bokomslag har, minst, to oppgaver.
1. Det skal si noe om bokens innhold.
2. Det skal sørge for at potensielle lesere kjøper den.
Dette er en klassisk balansering mellom børs og katedral, selv gode bøker selger ikke seg selv.
Forlag, bokhandlere og forfattere kan tape mye penger på en bok med et søvndyssende omslag.
Lesere og bokkjøpere kan gå glipp av en stor leseopplevelse dersom bildet utenpå boka ikke frister.
Høylytte protester
Da den aktuelle boken med den svarte hovedpersonen - en kortklippet, svart guttejente - ble markedsført med en hvit forsidepike mente mange at smarte forlagsfolk, som knapt kunne ha lest boken, hadde gått for langt.
Pengene ble viktigere enn produktet.
Forfatteren selv protesterte på sin blogg, og hun fikk en mengde sympatierklæringer fra bransjefolk som ble både kvalme, sinte og skuffet da de så dette etniske overgrepet, der hensikten åpenbart var å "lure" hvite lesergrupper til å kjøpe boka, selv om den handlet om en svart pikes skjebne: Noe som åpenbart selger dårlig blant hvite - og svarte amerikanere er dårlige bokkjøpere uansett.
Dette var manipulering av markedet, ble det hevdet, og rasismebeskyldningene satt løst.
Vendepunktet
Men:
- Nei, og på ingen måte, sier forlaget Bloomsbury Childrens Books, og viser til tittelen: «Liar», eller altså «Løgner».
Den upålitelige ungjenta forteller ikke sannheten, hun ljuger om dette og hint og alt mulig. Skal vi så stole på det som kommer frem i teksten om utseende, bakgrunn og alder? Kanskje det også er i tråd med tittelen og er dikt og forbannet løgn det også? Vi kan jo ikke vite, og det var det forlaget angivelig ville ha frem: Hva skal vi tro?
Og forlaget får bred støtte fra andre bokomslagkyndige: bildet som er brukt formidler bokens budskap om hemmeligholdelse, unnfallenhet og svik på en forbilledlig måte.
Symbolikken er glassklar for mange.
At bøker som handler om svarte ofte hvitvaskes av markedsavdelingene, er et kjent fenomen, og problem, i USA, men skal altså ikke ha vært tilfellet denne gangen.
Har tatt kritikken til etterretning
Og den australske forfatteren er fornøyd, for forlaget har tatt kitikken til etterretning og byttet ut bildet med et nokså tilsvarende, men med en mørkere pike med kortere hår.
Så når førsteopplaget spres i 100.000 eksemplarer om en måneds tid, er coveret i pakt med innholdet - og boken har fått betydelig forhåndsomtale og gratis reklame.
Så da er vel alle – også markedsavdelingen - fornøyd?
(Les forfatterens egne tanker om bokomslaget
)