Bokbransjen må selge e-bøkene mye billigere enn papirbøker, mener Martin Grüner Larsen, journalist i Klassekampens bokmagasin.
Hva mener du er riktig pris på en e-bok? Si din mening under artikkelen.
Norsk e-bokmarked
Høsten 2009 får vi et digitalt bokmarked i Norge. Norske forlag skal for første gang tilby nye bøker til digital nedlasting. I november lanseres et felles digitalt boklager som 150 forlag og bokhandlere samarbeider om.
Til å begynne med vil tilbudet utgjøre bare én promille av dagens bokmarked. Men norske forlag er utålmodige. I USA har salget av nedlastbare bøker økt med over 100% på ett år. 750 millioner e-bøker ble solgt i fjor.
- Jeg håper at fra og med i høst skal alle nyutgitte norske bøker være tilgjengelige som e-bok. Dessuten at minst 1000 tidligere utgivelser ligger klar. Om ett års tid bør 10.000 e-bøker være tilgjengelige på norsk, sier Kristenn Einarsson, direktør i De Norske Bokklubbene.
Men hva er riktig pris på en e-bok?
Kristenn Einarsson mener en digital bok bør koste rundt 20% mindre enn papirutgaven. Jørgen Klafstad, forlagsredaktør i NRK Aktivum, mener riktig pris er lavere enn som så.
- I starten bør e-bøker koste 30 prosent mindre enn vanlige bøker, kanskje bør de være enda billigere.
Dessuten mener Klafstad at bransjen bør diskutere med myndighetene for å sikre en fast pris på e-bøkene slik det er på fysiske bøker.
Kulturminister Trond Giske vil ikke ha en klar oppfatning om hva som er riktig pris på en e-bok. - Staten er i prinsippet interessert i at vil at folk skal få bøkene så billig som mulig. Samtidig må det koste så mye at forlagene vil satse på å gi ut mange bøker. Og forfatterne og de andre som har bidratt til å få bøkene ut må få betalt for jobben, mener kulturministeren.
- Umoralsk
Martin Grüner Larsen, journalist i Klassekampens bokmagasin, mener prisen på e-bøker må gjenspeile at de er billigere å produsere.
- Det er umoralsk å drive med bevisst overprising.
En e-bok koster kanskje 30-50 prosent mindre å produsere enn en vanlig bok, og det må vises på prisen, sier Grüner Larsen. - Hvis forlagene samarbeider om å holde prisen kunstig høy, er det kartellvirksomhet. Men man kan også tenke seg at ett forlag setter prisen mye lavere, og dermed tjener på det.