Hopp til innhold

Nesten dobling i antall konkurser

Antall konkurser blant kulturbedrifter øker, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Hovefestivalen 2008
Foto: Schrøder, Tor Erik / SCANPIX

Nesten dobbelt så mange virksomheter er gått konkurs i løpet av årets tre første måneder sammenlignet med samme tidsperiode i fjor.

Det viser en sammenligning NRK har foretatt. Konkursene gjelder både kultur-og underholdningsbransjen, samt informasjonsbransjen.

- Oppsiktsvekkende

Direktør i Nordisk Film, Stein Roger Bull, mener tallene er oppsiktsvekkende, men sier til NRK at finanskrisen alene ikke kan brukes som unnskyldning.

- Det er jo lett å falle ned på at dette skyldes finanskrisen og de urolige tider i økonomien, men det kan jo også være at man ikke er godt nok forberedt på også å ta tider hvor ikke alle vinder kommer fra sør.

- Galskap

Hovefestivalen er en av de virksomhetene som har opplevd å gå konkurs. Sankthansaften i fjor stod den verdenskjente rapperen Jay-Z på Hovescenen. Ingen kjenner det nøyaktige honoraret eller budsjettet for konserten, men billig var det ikke. Knapt et halvt år senere var festivalen konkurs.

- Det var galskap, fullstending booking-galskap, sier festivalgründer Erlend Mogård Larsen.

LES: Slakter Hove-konkursen

Hovefestivalen ble reddet av Arendal kommune som slettet fire millioner kroner av festivalens gjeld.

LES: - Siste gang Hove får hjelp

LES: - Det blir Hovefestival 2009

Jay-Z på Hovefestivalen 2008

Jay-Z på Hovefestivalen 2008

Foto: Schrøder, Tor Erik / SCANPIX

- Forventer offentlig støtte

Stein-Roger Bull tror virksomheter som driver med kultur har lett for å lene seg på en forventning om å motta offentlig støtte i dårligere tider.

- Dette er så typisk at man hever slik virksomhet over i en annen gren, og sier at "det er noe spesielt det vi holder på med". Det er forretning man driver med, og man kan ikke bare rope på kommune og stat bare fordi det er andre vinder.

Konkurs gir ringvirkninger

Det er gjerne festivalkonkurser som trekkes fram når økonomiske kriser i Kultur-Norge omtales. Mogård Larsen sier at festivalkonkurser går utover andre kulturvirksomheter.

- Ringvirkningene er ganske store.

Mogård Larsen anslår at en middels stor, norsk festival med budsjett på mellom ti og femten millioner, bruker rundt åtte til ni millioner til å kjøpe lokale tjenester.

Reklamebyrå og PR-virksomheter er blant bedriftene som mister store oppdrag når festivalene går konkurs eller reduserer aktiviteten sin slik mange gjør i år.

Tredobling

Tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser at antallet konkurser er nesten tredoblet i kategorien «kulturell virksomhet, underholdning og fritidsaktiviteter». Denne kategorien omfatter blant annet utøvende kunstnere, mindre gallerier og produksjoner av teaterforestillinger, konserter og operaer.

Også innenfor kategorien «Informasjon og kommunikasjon» øker antallet konkurser, om enn ikke like drastisk. I løpet av første kvartal i år gikk hele 38 kulturbedrifter konkurs mot 25 for samme periode i fjor.

Konkurser i kulturbedrifter

Konkurser i kulturbedrifter

1. kvartal 2008

1. kvartal 2009

Kulturelle virksomheter, underholdning
og fritidsaktiviteter

8

42

Informasjon og kommunikasjon,
uten telekommunikasjon

25

38

Totalt

33

60

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober