Kulturdepartmentet har bestemt seg for at løse striden om politisk tv-reklame, gjennom å åpne tv-kanalen Frikanalen for politiske innslag.
Departementet kunngjorde i dag at dette er måten å sikre en langsiktig finansiering av kanalen på.
er en informkasjonskanal for frivillige organisasjoner, tilgjengelig for folk med Riks-TV.
På en pressekonferanse i dag svarte kulturminister Trond Giske bekreftende på spørsmålet om han med denne løsningen har kjøpt seg fri fra den vanskelige debatten om reklame i fjernsyn.
Men Høyre, som har vært på kollisjonskurs med regjeringen om politisk tv-reklame, er ikke fornøyde med løsningen.
Opposisjonen reagerer kraftig
- Giske kaver rundt i denne saken. Han er prinsippløs, sier en opprørt Høyre-leder, Erna Solberg.
Hun mener dette er et dårlig svar på dommen fra Strasbourg, og sier at Høyre vil trosse regjeringen, og fortsette å sende politisk tv-reklame på andre kanaler.
- Les:
Ulf Erik Knudsen, kulturpolitisk talsmann for Frp, mener Giske ignorerer Strasbourg-dommen.
- Avtalen mellom Kulturdepartementet og Frikanalen er noe meningsløst tull. Giske finner på egne omveier rundt Strasbourg-dommen ved å sende dette på kanaler ingen ser på uansett. Han er nødt til å åpne for politisk tv-reklame på alle kanaler.
- Gir ikke mer ytringsfrihet
Venstres nestleder Trine Skei Grande er positiv til at Frikanalen skal kunne sende politisk reklame, men mener dette gjør reklameforbudet meningsløst.
- Det er ingen prinsippielle forskjeller mellom denne kanalen og andre kanaler, eller mellom politisk reklame og andre typer reklame på fjernsyn.
Grande mener Giske innskrener den redaksjonelle friheten til kanalen.
- Det blir feil at Frikanalen – som i utgangspunktet skal styres av organisasjonene selv – nå får et statlig pålegg om å slippe til politiske partier. Dette skal Frikanalen selv avgjøre – ikke staten. En ny styring av de frie ytringer gir ikke mer ytringsfrihet.
Ytring for alle
Kulturdepartmentet skriver i sin pressemelding i dag at at avtalen med Frikanalen sikrer et økonomisk grunnlag for kanalen i oppstartsårene, samt 1 million kroner i permanent årlig driftsstøtte.
En forutsetning for støtten er blant annet at Frikanalen tilstreber å være en reell ytringskanal for samtlige partier og lister i forbindelse med valg.
Departementet gir Frikanalen til sammen 3,5 mill. kroner i driftsstøtte for 2009 og 2010. Det utgjør mellom 70 og 80 prosent av budsjettet.
- Utfordringen nå blir å sikre avtaler slik at vi nå ut til et større publikum over større deler av landet, sier daglig leder av Frikanalen Finn H. Andreassen.
Han er opptatt av å bruke betegnelsen informasjon i stedet for reklame på det de skal sende.
Lokalvalg
I de tre siste ukene før valget skal samtlige politiske partier og politiske grupperinger som stiller lister gis prioritet, heter det i avtalen.
Frikanalen skal få på plass en mulighet for regionale sendinger i forbindelse med lokalvalg om to år.
Departementet vil nå sende et forslag ut på høring om å innføre formidlingsplikt for Frikanalens sendinger i alle kringkastingsnett.