Hovedkarakteren Don Draper i den kritikerroste tv-serien "Mad Men", som handler om den amerikanske reklamebransjen på 50 og 60-tallet, leser i sesong to boka "Meditations in an emergency". Etter at episoden rullet over skjermene i USA gjorde boka av Frank O'Hara et solid byks på salgslistene.
Bokguide til Lost-fans
Ikke bare kan slike litterære referanser endre folks lesevaner, de kan også inspirere til flere bokklubber på nett, som
. Her diskuterer medlemmene bøker som enten har dukket opp i serien eller har blitt sagt å inspirere serien.Strandet på en øde øy i Stillehavet leser en av de store stjernene i TV-serien "Lost", Sawyer, blant annet bøkene "A Wrinkle in Time" og "Are You There God? It's Me, Margaret". De som selger bøkene vet å utnytte at fansen følger stjernenes smak. På Amazon kan du med et enkelt klikk kjøpe bøkene som blir anbefalt av ihuga "Lost"-fans:
- Makt til folket
Trenden er en demokratisering av kommunikasjonen, mener Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i reklamebyrået McCann.
- Det her er all makt til folket. Dette er starten på noe jeg håper blir en revolusjon hvor folk flest får mer og mer makt over måten vi kommuniserer med dem på, sier Aasheim
Både"Mad Men" og "Lost", som handler om en gruppe mennesker som forsøker å overleve på en øy i Stillehavet, har inspirert folk til å starte lesesirkler på nett.
I en av bokklubbene til "Lost" blir alt fra Shakespeare og Agatha Christie til mindre kjente forfattere diskutert. Slik blir bokklubbene et eksempel på såkalt long tail-økonomi, mener Aasheim:
- Long-tail økonomi er den lange halen. Det ikke bare blockbusterne som gjelder lenger, men den smale kulturen kan få bedre grobunn fordi man kan finne likesinnede. I det øyeblikk små fenomener blir globale, så blir de ganske store.