I fjor omsatte spillbransjen for nærmere 700 millioner kroner i Norge. I denne summen er ikke giganten Microsofts omsetning medregnet. Alt tyder derfor på at salget av spill har passert salget av musikk i Norge.
Det er ikke bare her i landet at vi opplever at spillsalget går forbi musikksalget, tallene fra musikkindustrien i Storbritannia viser den samme trenden der:
- Tallene viser en generell økning på 12,6 prosent fra 2007. Tallene viser hva leverandøren har levert inn til butikk, det er ikke hva butikkene selger ut til kundene, presiserer Alf Henrik Nordby i Norsk Spill- og Multimedialeverandørforening.
Les NRKs spillanmeldelser:
Rammes ikke av piratkopiering
Musikkbransjen omsatte for 700 millioner kroner i 2007, men blir mer og mer svekket av piratkopiering. Ifølge Nordby er spillbransjen ikke like utsatt for dette problemet, selv om bransjen opplever et omsetningstap på 20-30 prosent på grunn av piratkopiering.
- Spillbransjen er annerledes enn film og musikk fordi det går fortere med bytting av hardware, altså spillkonsoller som for eksempel Playstation 3. Det krever mer kunnskap hos brukeren å bruke et piratkopiert spill, sier Nordby.
Dette har bidratt til at spillbransjen nesten har doblet omsetningen siden 2002.
- Kvitt nerdestempelet
Spillekspert i NRK, Roar Halten, tror nøkkelen til denne suksessen er at dataspill har kvittet seg med nerdestempelet.
- Det har blitt mer stuerent å spille dataspill. Mens det tidligere var mer fokus på blod, vold og skyting, så ser vi nå at spillsegmentet favner breder, , og ikke minst så favner det nå jenter. Vi ser at jenter trykker sosiale spill som "Singstar" og "Buzz" til brystet, sier Halten.
Største underholdningsmediet
Samtidig som jentene kjøper mer spill enn tidligere, har spill en stadig voksende kundegruppe av gutter i alle aldre.
- Vi har en generasjon som kjøper spill og som har gjort det helt siden de lærte å trykke på knapper. I tillegg har vi en gjeng med spillere som har holdt på siden 80-tallet og som fortsetter å spille spill. Det er en vekst oppover, samtidig som det er et godt påfyll nedover, sier Halten.
Halten har tro på at salgtallene vil fortsette å vokse.
- Vi ser at spill er i ferd med å bli det største underholdningsmediumet. Det er ikke tilfeldig, og den veksten kommer bare til å bli større og større for hver eneste år fremover, sier han.