Storfilmen om krigshelten Max Manus har fått konsulenthjelp fra Hjemmefrontmuseet, men historieprofessor Lars Borgersrud mener museet fordreier krigshistorien.
Hør debatten med Per Egil Hegge, tidligere redaktør i Aftenposten, og Arnfinn Moland, direktør i Hjemmefrontmuseet:
Video:
Les også:
Les også:
Se bilder og video fra premieren:
- Max Manus var aldri i kamp i Finland
Borgersrud sier det er ren fiksjon at Max Manus deltok i kamper i Finland, slik det fremgår i filmen. Borgersrud reagerer på at direktøren ved Hjemmefrontmuseet, som har vært filmskapernes hovedkonsultent, har godkjent dette.
- Et gjennomgangstema i denne filmen er Max Manus sin innsats under Vinterkrigen i Finland. Vi ser hvordan han stormer fram, skyter ned russiske soldater mens bombene drønner rundt oss. Vi ser også hvordan han dreper en russisk soldat med en kniv. Denne åpningsscenen kommer igjen som flashback gjennom hele filmen. Noe av traumet som personen Max Manus levde med under krigen skal tilsynelatende stamme fra dette. Og dette har direktøren ved Hjemmefrontsmuseet godkjent. Problemet er at dette bare er tøv; Max Manus var aldri i kamp i Finland, sier Borgersrud til NRK.
- Det har dannet grunnlag for at filmskaperne har skapt et grep i filmen som er en ren fiksjon. Max Manus ville snudd seg i graven om han visste om dette, sier han.
- Historisk korrekt
Arnfinn Moland avviser kritikken.
- Jeg har ingen grunn til å stoppe en filmskapers fremstilling av en hovedpersons rolle. Max Manus meldte seg til kamp i Finland. Kolbein Laurings dagbok forteller om kraftige trefninger. Han forteller om kraftig artilleri-ild og maskingevær-ild som varte opp til seks timer. For en en filmskaper er dette mer enn godt nok til å lage kunstneriske scener som er nødvendig for filmen, sier direktør ved Hjemmefrontmuseet Arnfinn Moland.
Moland understreker også at filmen har to tidsvitner, Tikken Manus og Gunnar Sønsteby, som sier at filmen er nær opp til det de opplevde under krigen.
- Tikken Manus som levde sammen med Max Manus i 50 år, har sagt at det var det han opplevde i Finland som var bakgrunnen for hans store traumer etter krigen, sier Moland.
- Så du mener det er historisk korrekt at han var i trefninger?
- Det er fullstendig dekning for de scenene. Det er klart at en filmskaper har frihet til selv å bestemme hvordan han skal bygge opp en film. Det sier litt om Borgersruds måte å tenke på at jeg skulle stoppe en filmskapers ønske. Det er ikke slik det fungerer, sier han.