Hopp til innhold

- Bør droppe musikalene

Privatteatrene frykter finanskrisen og vil ha musikalene for seg selv. Offentlige teatre bør heller få mer penger til andre oppsetninger, mener de.

Grease i Oslo Spektrum

Musikalen Grease hadde premiere for fulle hus i Oslo Spektrum i regi av Thalia teater.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

De norske privatteatrene frykter finanskrisen og noen merker allerede manglende reservasjoner.

- Jeg frykter at dette også kan få konsekvenser i vår bransje, sier Bjørn Heiseldal. Han er sjef for Thalia teater, som i 25 år har produsert store musikaler og teaterforestillinger som blant annet "I blanke Messingen", "Evita", og nå sist "Grease".

Frykter frafall

Heiseldal er også leder for produsentforeningen for privatteatre. Nå frykter han at finanskrisen kan føre til færre produsenter, slik de opplevde det under den økonomiske krisen på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet.

- Ja, mange teatre forsvant jo på den tiden. Det er klart at vi veldig fort kan risikere at det skaller av nå igjen, i alle fall hvis publikum svikter.

- Dropp musikalene

Kåre Conradi som Don Lockwood i Singing in the Rain

Offentlige teater som Oslo Nye bør slippe å tenke kommersielt, mener leder for privatteaterforbundet. Her fra Oslo Nyes 'Singing in the rain'.

Foto: Leif Gabrielsen

Ifølge beregninger gjort av NRK blir 2008 et svært godt år for de offentlige teatrene.

LES: Publikumsstrøm til norske teater

Mye av æren for de høye besøkstallene er det, ifølge Heiseldal, de kommersielle musikal-oppsetningene som har.

- Vi hadde helst sett at institusjonsteatrene fikk mye mer penger enn de gjør i dag, slik at de slipper å spille så kommersielle oppsetninger, sier Heiseldal til NRK Kulturnytt.

Han bruker Oslo kommunes politkk overfor Oslo Nye Teater som et eksempel.

- De får mindre og mindre penger hvert år, noe som fremtvinger et kommersielt program.

Manglende reservasjoner

Selv om det fortsatt er gode tider for privatteatrene, har Edderkoppen teater i Oslo begynt å merke finanskrisen. Pressetalsmann Knut Dahl bekrefter at bedriftsmarkedet er mindre aktivt enn tidligere, og at mange av stamkundene har unnlatt å reservere billetter. Heiseldal mener dette er et godt eksempel på hvor utsatt privatteatrene er.

- De private er utsatt fordi de har alle sine inntekter fra billettsalg, mens institusjonsteatrene får mellom 75 prosent og 90 prosent dekket av det offentlige, og da betyr ikke billettsalget så mye, mener Heiseldal.

Ulike oppgaver

Privatteatrene er i særlig grad et storbyfenomen, og i Oslo finner vi Chat Noir, Edderkoppen, Dizzie Showteater, Christiania Teater, Victoria og Latter. Snart åpner folketeateret i lokalene til den gamle operaen. Ingen av disse teatrene får offentlig støtte. Heiseldal i privatteaterforbundet mener de private og de offentlige teatrene bør utføre forskjellige oppgaver.

- Vi kan godt underholde og more. Så kan de offentlige teatrene gi et annet type innhold, som kanskje kan bety mer for folk i nedgangstider, sier han.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)