De norske privatteatrene frykter finanskrisen og noen merker allerede manglende reservasjoner.
- Jeg frykter at dette også kan få konsekvenser i vår bransje, sier Bjørn Heiseldal. Han er sjef for Thalia teater, som i 25 år har produsert store musikaler og teaterforestillinger som blant annet "I blanke Messingen", "Evita", og nå sist "Grease".
Frykter frafall
Heiseldal er også leder for produsentforeningen for privatteatre. Nå frykter han at finanskrisen kan føre til færre produsenter, slik de opplevde det under den økonomiske krisen på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet.
- Ja, mange teatre forsvant jo på den tiden. Det er klart at vi veldig fort kan risikere at det skaller av nå igjen, i alle fall hvis publikum svikter.
- Dropp musikalene
Ifølge beregninger gjort av NRK blir 2008 et svært godt år for de offentlige teatrene.
Mye av æren for de høye besøkstallene er det, ifølge Heiseldal, de kommersielle musikal-oppsetningene som har.
- Vi hadde helst sett at institusjonsteatrene fikk mye mer penger enn de gjør i dag, slik at de slipper å spille så kommersielle oppsetninger, sier Heiseldal til NRK Kulturnytt.
Han bruker Oslo kommunes politkk overfor Oslo Nye Teater som et eksempel.
- De får mindre og mindre penger hvert år, noe som fremtvinger et kommersielt program.
Manglende reservasjoner
Selv om det fortsatt er gode tider for privatteatrene, har Edderkoppen teater i Oslo begynt å merke finanskrisen. Pressetalsmann Knut Dahl bekrefter at bedriftsmarkedet er mindre aktivt enn tidligere, og at mange av stamkundene har unnlatt å reservere billetter. Heiseldal mener dette er et godt eksempel på hvor utsatt privatteatrene er.
- De private er utsatt fordi de har alle sine inntekter fra billettsalg, mens institusjonsteatrene får mellom 75 prosent og 90 prosent dekket av det offentlige, og da betyr ikke billettsalget så mye, mener Heiseldal.
Ulike oppgaver
Privatteatrene er i særlig grad et storbyfenomen, og i Oslo finner vi Chat Noir, Edderkoppen, Dizzie Showteater, Christiania Teater, Victoria og Latter. Snart åpner folketeateret i lokalene til den gamle operaen. Ingen av disse teatrene får offentlig støtte. Heiseldal i privatteaterforbundet mener de private og de offentlige teatrene bør utføre forskjellige oppgaver.
- Vi kan godt underholde og more. Så kan de offentlige teatrene gi et annet type innhold, som kanskje kan bety mer for folk i nedgangstider, sier han.