En opptelling NRK Kulturnytt har gjort, viser at hele 43 % av alle skjønnlitterære forfattere som debuterte mellom 2001 og 2005 har ennå ikke kommet med andreboka.
En av grunnene til at forlagene kan gi ut så mange debutanter er den såkalte innkjøpsordningen - at staten gjennom Kulturrådet hvert år kjøper inn 1000 eksemplarer av nesten hver eneste skjønnlitterære bok som utgis. Dermed sikres bibliotekene sitt utlånseksemplar, og litt flere forfattere kan leve av å skrive.
- Hvis det blir et kretsløp som går fra forlagene til bibliotekene uten at det når ut til noen, så synes jeg det begynner å bli meningsløst å utgi disse. Og det gjelder jo for alle; forfatterne, forlagene og skattebetalerne, sier forlegger i Tiden, Richard Aarø.
- Undergraver ordningen
Aarøs medforlegger og litteraturkritiker i Klassekampen, Mattis Øybø, deler hans bekymring over hvordan forlagene bruker innkjøpsordningen i dag.
- Hvis det blir sånn at forlagene utnytter innkjøpsordningen og gir ut for mange bøker som er avhengig av den, så ligger det en fare for at den ordningens legitimitet undergraves, sier Øybø.
Siden både smale poesiutgivelser og bestselgerne blir kjøpt inn, er det vanskelig å si hvor mange utgivelser som er avhengige av støtte fra Kulturrådet. Men at det er mange som bruker den er det i alle fall ingen tvil om. Mari Finnes i Kulturrådet kan fortelle om en kraftig økning i antall bøker det hvert år søkes om støtte til.
- I 2001 var det påmeldt 183 på den skjønnlitterære ordningen for voksne, i år er det 279. Det er en økning på mer enn 50 prosent, sier Finnes.
- Er vanskelig å være forfatter
Forlegger i Gyldendal, Einar Ibenholdt, vil imidlertid ikke gi ut færre debutanter, og synes ikke at innkjøpsordningen for skjønnlitteratur er noen sovepute for forlagene.
- Innkjøpsordningen har eksistert siden 60-tallet, og den skulle jo i utgangspunktet ført til en langvarig forvitring av norsk litteratur. Det som har skjedd er det motsatte, at man har klart å få en veldig levedyktig litteratur som selger i utlandet og som blir lest.
- Når det er så mange debutanter som ikke kommer med andreboken, tyder ikke det på at det er litt for mange som er kommet med bok nummer én?
- Det tyder på at det er vanskelig å være forfatter, sier Ibenholdt.