"Hold kjeft", "sangtimer anbefalt" og "hjelpeløst skrevet, klønete fremført". Slike formuleringer må ferske artister tåle når de presenterer seg på plate for første gang.
Tre debutanter slaktes av anmeldere i NRK Lydverket, VG og Natt & Dag. Nå reagerer talentspeiderne i bransjetreffet Bylarm og synes debutantene må få levere dårligere enn erfarne artister.
Tøff behandling
Trine Sollie slaktet førstereisejentene Katzenjammer i NRK Lydverket. Terningenkastet og slakten førte til tidenes nettdebatt på Lydverkets blogg
i Natt & Dag av debutanten Stella Mwangi har også satt sinnene i kok.
- Man blir selvfølgelig lei seg, men jeg tenker så ikke mye på det, sier Stella Mwangi. Manageren hennes gikk
og kalte det et personlig angrep.Bylarms festivalsjef Runar Eggesvik reagerer på behandlingen av debutantene.
- Det er ikke måte på hvor mye dritt man skal ta imot. Det gjelder ikke bare anmelderne i seg selv, men også muligheten folk har for å kommentere – spesielt på Dagbladet, men tildels også på NRK-Nett.
Eggesvik mener anmeldelsene av Iram Haq, Katzenjammer og Stella Mwangi er over streken.
- Jeg syns personlig at man bør gi debutanter en større sjanse, en varsomhet og litt mer rom til å finne ut hvilken artist de skal være - og ikke få dem til å gi opp som artister, sier Eggesvik.
- Får vondt i magen av å lese
Runar Eggesvik inviterer mandag kveld til debatten ”Hold kjeft, drittanmelder!”. Da må blant annet VGs anmelder Thomas Talseth svare for om han kan utsette en debutant for følgende:
”Tekstene er nærmest hinsides kritikk, så hjelpeløst skrevet og klønete fremført at det påkaller den onde latteren.” -
Talseth mener det ikke bør tas spesielle hensyn til om artisten er debutant eller ikke.
- Det ville vært helt feil om de skulle hatt egne spilleregler, men når det er sagt prøver man alltid å opptre anstendig, sier Talseth.
- Noen ganger blir det så slemt at jeg får vondt i magen av å lese det. At Iram Haq blir anbefalt å kjøpe sangtimer og bedre rådgivere synes jeg er over kanten, sier Runar Eggesvik.
- En sak mellom anmelder og leser
- Slike saker som dette blir ofte gjort til en sak mellom artisten og anmelderen, men for meg er anmeldelsen en sak mellom meg og leseren. Anmeldelsen kan i beste fall beskytte publikum mot å kaste bort penger på noe som ikke holder mål, sier Talseth.
Runar Eggesvik i Bylarm forteller at de får inn veldig mange ferske artister hver år, og at de noen ganger må vurdere å forberede artistene på hva som kan møte dem i etterkant.
- Vi vurderer noen ganger å ha kurs om hvilke reaksjoner de kan få. At det har blitt en vane å sable debutanter synes jeg er en dårlig greie, sier han.