Hopp til innhold

Vil øke leselysten med dataspill

- Du kan ikke bare lage en bok lenger. Hvis du har et dataspill som henger sammen med en novelle, kan du bringe bøkene inn i spillernes verden i stedet for å gå motsatt vei, sier forfatter PJ Haarsma.

Lost Odyssey
Foto: mtv.com

Da den kanadiske forfatteren PJ Haarsma skapte planetsystemet Orbis i sin første science fiction-bok, ville han ikke bare beskrive universet – han ville også la leserne spille og oppleve det. Noe de kan gjennom rollespillet Rings of Orbis.

Han er en av mange innenfor den amerikanske bokbransjen som ønsker å bruke dataspill til å øke interessen for bøker. Flere tror at prosjekter som kombinerer spill med bøker kan gi moderne historiefortelling et løft.

- Jeg tror spillere og de som leser bøker leter etter den samme tingen. De håper på å bli dratt inn i en spennende fortelling og bli en del av den, sier den amerikanske forfatteren Rick Riordan.

Spill som historieforteller

Ifølge New York Times er det mange lærere og litteratureksperter som er skeptiske til hvorvidt det er effektivt å knytte et så sterkt visuelt medium til bøker. De tror at enkelte vil bli motivert til å lese boken, men at flere vil hoppe over teksten og gå rett til selve spillingen.

James Paul Gee, forfatter av boken “What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy”, tror lesing kan bli for passivt for de som foretrekker følelsen av makt - tildelt gjennom en spillkontroll.

- Spill lærer spillere å tenke gjennom kritiske faser der du må ta valg og leve med de valgene. Du kan ikke tabbe deg ut i en Dostoevsky-bok, men du kan tabbe deg ut i et spill, sier han.

Mange vil hevde at dataspill ikke kan gi den samme opplevelsen som man får når man er oppslukt av en bok. Jay Parini, forfatter og lærer ved Middlebury College, tror det vil skje mye på dette området i fremtiden.

- Jeg blir ikke overrasket hvis det om 10-20 år er spilluniverser som er like komplekse som verdenene til Dickens eller Dostoevsky, sier Parini.

Dataspill på skolen

Det er ikke bare som historieforteller flere ser verdien av spill - men også skolen vil dra mer nytte av den virtuelle verdenen. Flere lærere tror at studenter lærer mer av å ha en aktiv rolle i et spillunivers enn av å lese en bok.

Den amerikanske lærereren i sosiologi, Lyn Lord ved Kimball Union Academy i New Hampshire, introduserte studentene sine til strategispillet Civilization. Et spill som lar spillere bygge og lede kulturer som vikingene og romerne gjennom tusenvis av år med historisk utvikling.

Elev Holly McLaughlin var en av dem som måtte spille Civilization. I spillet valgte hun å utvikle kultur og religion på bekostning av militæret og veiutvikling.

– Ved å spille fikk jeg en dypere forståelse av hvorfor ledere måtte ta enkelte valg, sier hun.

Civilization IV

Civilization IV på PC.

Foto: 2K Games

Spillere leser mye

Selv om flere spillere lar boken ligge tilfordel for et dataspill – er det flere av dem som likevel optimaliserer spillingen gjennom lesing.

- Lesingen spillere gjør gjennom instruksjonsmanualer, strategihefter, spillsider og forum, som ofte er på et mer kryptisk og teknisk språk, kan fungere som en port inn til litteraturen, sier professor Constance Steinkuehler ved University of Wisconsin.

Samtidig som forfattere ønsker å bruke spill til å øke leselysten blant spillerne, har allerede flere aktører i spillbransjen laget bøker som fordyper seg i spillselskapenes egne spill.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober